Voortdurend innoveren

European Merchant Services viert dit jaar haar tienjarig jubileum. Een mooie gelegenheid om terug te blikken op de betaalhistorie, maar vooral ook een kijkje te nemen in de (nabije) toekomst. Volgens commercieel directeur Marc van Piggelen zijn betaalmethoden sterk afhankelijk van de markt en culturele gebruiken. Dat vraagt een blijvende ontwikkeling.

In juni 2005 ontstond European Merchant Services (EMS) uit een samenwerkingsverband tussen First Data, internationaal leider op het gebied van e-commerce en betaaldiensten, en International Card Services (ICS), de Nederlandse marktleider in het uitgeven van creditcards. Sindsdien kende European Merchant Services een gezonde, continue groei. Aanvankelijk richtte EMS zich vooral op transactieverwerking van Visa en MasterCard. Daarna werd het productaanbod uitgebreid met Maestro en V PAY. Tegelijk hebben we onze expertise in betaaloplossingen verbreed van het Nederlands / Belgische Point-of-Sale segment naar Europese E-commerce-oplossingen.

Veranderend betaallandschap
Het betaallandschap ondergaat momenteel heel wat veranderingen, zegt Marc van Piggelen terecht. “We hebben te maken met diverse uitdagingen op het gebied van regelgeving, nieuwkomers op de markt en de veranderende klantverwachtingen. Ook zien we een duidelijke verschuiving van de fysieke winkel naar e-commerce. Waar we uiteindelijk naar toe gaan, is een omni-channel oplossing voor de eindconsument. Dat wil zeggen dat er integratie van retail en etail plaatsvindt. Waarbij de consument op beide plekken eenzelfde serviceverlening verwacht, zoals een goede locatie, passend productassortiment, goede prijs-/kwaliteitverhouding en een goede aftersales/ klantenservice. Hierdoor staat de markt niet stil en komen er nieuwe innovaties op het gebied van betaalapparaten en betaalmethoden, zoals Mpos en wallets. De Mpos technologie is ideaal voor klanten die bijvoorbeeld bij een pick-up point hun online bestelde boodschappen willen ophalen en snel willen afrekenen zonder hun auto uit te hoeven om naar een kassa te gaan.”
Het gebruik van data geeft daarnaast de mogelijkheid om aanbiedingen steeds meer persoonlijk te maken voor de consument. Gerelateerd hieraan is het gebruik van Bluetooth op de mobiel. Hiermee kunnen klanten niet alleen getarget worden op geografische locatie voor persoonlijke, relevante aanbiedingen, maar het helpt ook betalingen te versimpelen.

Mobiel
Als we kijken naar totale e-commerce markt, dan verwacht Van Piggelen zeker tot 2018 nog een dubbel-digit groei van 12 procent. “In 2018 is de voorspelling dat er in Europa voor 233,9 miljard euro aan online aankopen worden gedaan. De helft van deze aankopen zullen dan via de mobiel gebeuren. Daarnaast gebruiken we in de fysieke wereld ook steeds meer de contactloze oplossing (NFC betalen). Deze technologie heeft ook een grote vlucht genomen in de mobiele betaalindustrie, denk hierbij aan Apple of Samsung pay. Mobiel betalen behoort niet voor niets tot een van de meest actuele ontwikkelingen van dit moment en speelt bovendien een belangrijke rol in het verbinden van de digitale met de fysieke retail wereld. Een andere innovatie die steeds meer gebruikt wordt is de wallet. De wallet is een virtuele portemonnee waarin de klant diverse betaal of loyaliteitspassen bewaart en gebruikt. Steeds vaker zal de consument een keuze moeten maken welke wallet hij wil gebruiken, denk hierbij aan de wallet van Apple, Google en van de diverse banken. Ik denk echter niet dat een consument een groot aantal wallets tegelijk gaat gebruiken, tenzij het dusdanig attractief wordt gemaakt met loyaliteitsprogramma’s.”

Met de toenemende groei van internationale klanten heeft EMS in 2014 de verwerking van Aziatische kaarten op het betaalplatform toegevoegd. Van Piggelen: “Steeds meer Aziaten vinden hun weg naar Europa. Wij bieden oplossingen zodat onze merchants ook deze doelgroep kunnen bedienen. Vooralsnog verwerken we alleen de fysieke betaling, maar binnenkort kunnen we deze betaalmethode ook voor onze e-commerce en omni-channel klanten aanbieden. Betaalgebruiken en oplossingen zijn sterk afhankelijk van de markt en culturele gebruiken. Er zullen dus altijd verschillende consumentbehoeften zijn en blijven. Wij zullen daarom onze diensten blijven ontwikkelen om de markt ook de komende jaren weer te voorzien van de juiste betaaloplossingen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*