Optimaliseer de performance van je webshop

performance
De manier waarop consumenten aankopen doen, is vooral de laatste jaren drastisch veranderd. Het is voor de e-tailer van belang een goed overzicht te verkrijgen van de doelgroep door veel research te plegen en data te verzamelen. Alleen op die manier kun je een webshop bouwen die voldoet aan de behoefte. Anian Leistner en Marc Duch, beide van TIE Kinetix, geven tips om je webshop beter te laten performen.

TIE Kinetix is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het aanbieden van total integrated e-commerce oplossingen voor de gehele supply chain, waaronder het optimaliseren van de user experience. “We doen veel research naar hoe een shop gebouwd moet worden om aan de behoefte van de consument te kunnen voldoen,” vertelt Anian Leistner. “Data is een cruciaal onderdeel en we verzamelen beschikbare data uit onze bestaande softwareoplossingen voor onder andere integratie, e-commerce, demand generation of data afkomstig uit diverse externe oplossingen,” vult Marc Duch aan. “Om optimalisaties te kunnen doorvoeren en een goed overzicht te verkrijgen, werken we met eigen ontwikkelde software, maar ook software van premium partners.”

Everywhere commerce
Aankopen doen is tegenwoordig een continu proces, stelt Anian Leistner terecht. “Waar de consument voorheen doordeweeks een boodschappenlijstje maakte en op zaterdag de boodschappen deed, zien we nu dat men de hele dag aankopen doet. Dat heeft met name te maken door het gebruik van de smartphone, dit device maakt het mogelijk om direct aankopen te doen. Ook onderweg naar het werk, en eigenlijk de gehele dag tussen andere activiteiten door.”
Ook het productaanbod is enorm toegenomen of in ieder geval toegankelijker geworden, zegt Marc Duch. “Tien jaar geleden werd de aankoop gedaan op basis van het productaanbod in die ene fysieke winkel. Nu pleegt men eerst research via het internet en leest reviews van het artikel. Eenmaal aangekomen in de fysieke winkel is de beslissing al gemaakt, men heeft thuis besloten welk product het gaat worden. De prijs, beschikbaarheid, service en snelheid van levering is belangrijk vandaag de dag. Op basis daarvan besluit de consument pas bij welke reseller hij het product zal kopen, waarbij het ‘verkoopkanaal’ ondergeschikt is. We noemen het ook wel everywhere commerce.” De smartphone heeft ons leven drastisch veranderd, benadrukt Anian Leistner nogmaals. “We hebben soms zelfs niet eens in de gaten dat we ’s ochtends op weg naar het werk een aankoop hebben gedaan.”

Een verhaal vertellen
Marc Duch realiseert zich ook dat het tegenwoordig niet eenvoudig is om jezelf als e-tailer te onderscheiden. “In Duitsland verlopen bijna vijftig procent van alle online verkopen via Amazon en in Nederland zijn AH & bol.com de onbetwiste leiders, zo blijkt uit onderzoek van BCIGlobal. Het wordt dus steeds moeilijker voor een e-tailer om zich te differentiëren. Alleen een online catalogus met producten is niet meer voldoende. Je zal een verhaal moeten vertellen, een meerwaarde moeten bieden. Niet alleen qua service, ook qua features. Zo zou je bijvoorbeeld producten kunnen preselecteren voor bezoekers. Als je weet dat de bezoeker in kwestie een moeder van 35 jaar is, dan zou je haar de meest relevante producten kunnen voorschotelen op basis van eeder zoekgedrag in plaats van alle 2.000 producten te tonen.”

Analyse van data wordt steeds belangrijker, vindt ook Anian Leistner. “Leer te begrijpen hoe bezoekers zich gedragen, dan kun je daarop de informatie afstemmen. Daarvoor hoef je geen dure businessanalysten voor in te schakelen, want software als Google Analystics is voor iedereen toegankelijk.” Volgens Leistner is het tegenwoordig een vanzelfsprekenheid dat een webshop op elk device makkelijk te gebruiken is. Hij is bovendien van mening dat de informatie die je verstrekt ook op elk kanaal gelijk moet zijn. “Ook mobiel moet je dezelfde hoeveelheid aan informatie verstrekken, dus zeker niet uitkleden of informatie achterwege laten,” zegt hij.

Het meest belangrijke aspect van een webshop is relevantie en vertrouwen, vindt Marc Duch. “Het is belangrijk om relevante informatie snel te presenteren, zodat bezoekers direct het gevoel krijgen dat ze goed zitten. Je zult de taak, de adviserende rol van medewekers in een fysieke winkel ook online moeten vertalen. Nogmaals, vertel een verhaal rond je producten en ondersteun dat met kwalitatief goede foto’s. Geef informatie over levering en betaalopties ook bij de productdetails en niet pas aan het einde bij de check-out.” Anian Leistner: “De user experience is key, over alle devices en kanalen. De markt is heel transparant, mensen weten alles, ook als er iets niet goed loopt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*