2-trapsstrategie voor snelgroeiend Bazar Bizar

Bazar Bizar maakt extreme tijden mee. De groothandel in zogenaamde ‘bohemian treasures’ groeit enorm, overigens ook vóór corona. Om die groei het hoofd te kunnen bieden, is Polaris Digital Commerce ingeschakeld om de bestaande e-commerce omgeving opnieuw vorm te geven. Het digital agency hanteert daarvoor een unieke 2-trapsstrategie en zet in op zowel Lightspeed als in een latere fase op Shopware. Sven Smets van Polaris Digital Commerce vertelt het verhaal achter die opmerkelijke strategie.

De verkopen van Bazar Bizar schieten door het dak. “Maand na maand noteren ze een substantiële groei,” zegt Sven. “Voornaamste reden daarvoor is dat ze slim inzetten op een enorme verscheidenheid aan verkoopkanalen met een netwerk van boetieks, marktplaatsen en shop-in-shop conceptstores in meubelwinkels over de hele wereld. Het eerlijke en ecologische verhaal achter het concept spreekt veel mensen aan. De mensen achter Bazar Bizar – Pascale Pelsmaekers en haar man Eddy Roothaert – selecteren de decoratieve producten en woonaccessoires zélf in Bali en laten ze daar op maat maken door kleine familiale ondernemingen. Ze ondersteunen daarmee de lokale economie met een eerlijke prijs.”

Stevig fundament

Tot op heden maakt Bazar Bizar gebruik van een platform gebaseerd op WooCommerce. “Niet bepaald toekomstbestendig als je bedenkt dat er nu al meer dan 50 plug-ins zijn gekoppeld,” legt Sven uit. “Het platform haperde aan alle kanten en zat aan zijn limiet. Het werd via een omweg (Wayfair) gekoppeld met de administratiesoftware van Exact Online Handel. Het gevolg was dat er nog veel manueel werk moest gebeuren en dat er eigenlijk niet meer orders verwerkt konden worden. Daarmee kwam de groei van het bedrijf in het gedrang. We hebben een plan aangeboden om via een 2-trapsstrategie een stevig fundament te bouwen, zodat het snelgroeiend bedrijf zijn ambities ook in de toekomst waar kan maken. De eerste stap was om de bestaande WooCommerce omgeving om te zetten naar het platform van Lightspeed voor een ‘quick win’. De investering van enkele duizenden euro’s rechtvaardigde de verdere groei die Bazar Bizar op korte termijn kon maken.” 

Dropshipment

Lightspeed integreert naadloos met Exact Online en biedt integraties met een heleboel marktplaatsen en andere verkoopkanalen in het buitenland. “Bazar Bizar zet sterk in op het uitbouwen van het aantal verkoopkanalen. Het is echt ‘booming business’,” constateert Sven. “Parallel aan de nieuwe online omgeving voor Bazar Bizar zelf, hebben we voor een agentschap in Finland recent een webshop in Lightspeed gebouwd die het volledige assortiment van Bazar Bizar voert. Ze gaan in feite de marketing doen van de winkel in Finland. De webshop is volledig geïntegreerd met de backoffice in Exact Online en heeft de beschikking over de actuele voorraden. Orders worden direct ingeschoten in de backend van Bazar Bizar en kunnen zelfs rechtstreeks geleverd worden aan de consument in naam van het Finse agentschap. Een goed geïntegreerde versie van dropshipment en een concept dat we ook in de UK, Frankrijk en de VS overnemen, waarbij Lightspeed via de dropshipmentkoppeling communiceert met de omgeving van Bazar Bizar in Exact Online.”

Globale strategie

Voor Bazar Bizar zelf is de nieuwe online omgeving in Lightspeed dus echt een tussenoplossing, resumeert Sven. “Een oefening die financieel gunstig uitpakte voor Bazar Bizar. Sinds de ‘go live’ zijn er beduidend meer orders afgehandeld, die voorheen met WooCommerce onmogelijk zouden zijn geweest. Door onder meer de directe koppeling met Exact Online zijn ook een aantal zaken in de administratie versneld geautomatiseerd. De eigenaren kregen weer wat meer lucht om zich te focussen op hun core business. Het geeft ook ons meer ruimte om parallel hieraan op de achtergrond te bouwen aan een stevig fundament in Shopware 6, waarop Bazar Bizar zijn lange termijn groeiambities kan waarmaken. De groothandel bewijst dat je in de wereld niet altijd moet wedden op één paard, maar je eieren best in meerdere mandjes legt. Bazar Bizar denkt en acteert globaal en is zo minder gevoelig voor pieken en dalen, zelfs in tijden van corona.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*