Think big, start small, go fast!

Corona is nu enkele maanden in ons land. Tijd om de balans op te maken en de eerste conclusies te trekken. Dat doen we samen met Luc Van den Broeck van TailorFIT,  gespecialiseerd in het bouwen van omnichannel IT-oplossingen [voor de fashion branche]. Als antwoord op de crisis lanceerde TailorFIT een aantal interessante initiatieven onder het motto ‘think big, start small en go fast!’

Omwille van de actualiteit en de lockdown maatregelen zijn heel veel bedrijven snel ‘quick en dirty’ webshops gaan optuigen, merkt Van den Broeck. “Wat corona ons tot op heden geleerd heeft, is dat we het er allemaal over eens zijn dat een online aanwezigheid een noodzaak is. Ondanks dat de online omzet van vrijwel al onze klanten tijdens de lockdown aanzienlijk gestegen is, gaat het de gemiste omzet uit de fysieke kanalen niet compenseren. Offline heeft een belangrijk sociaal aspect. Het zogenaamde fun shoppen wordt enorm gemist. Om van beide kanalen ook in de toekomst maximaal te kunnen profiteren, is het belangrijk online en offline kanalen heel efficiënt met elkaar te integreren voor een maximale rentabiliteit. Dat heeft corona tot op heden pijnlijk duidelijk gemaakt.”

Risico’s

Bedrijven die niet of niet voldoende online aanwezig zijn, doen er alles aan om dit zo snel mogelijk te realiseren. Dat brengt volgens Van den Broeck een aantal inherente risico’s met zich mee. “Die risico’s of ‘hidden costs’ worden vaak pas op langere termijn pijnlijk zichtbaar. Uiteindelijk is het belangrijk om een webshop te hebben die geen kanaal op zich is, maar bijdraagt tot de verkoopstrategie die je klant in staat stelt om ‘over alle kanalen heen’ te shoppen. Een beperkte webshop heeft vaak beperkte functionaliteiten als het gaat om bijvoorbeeld promoties maar ook op het vlak van integratie met achterliggende systemen. Een correcte afhandeling, uitlevering en retourverwerking zijn belangrijke potentiële ‘hidden costs’. En deze risico’s groeien exponentieel naargelang meerdere verkoopkanalen gecombineerd worden zonder ze efficiënt te integreren. Dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien en zorgt ervoor dat een hogere omzet leidt tot meer kosten in plaats van meer winst.”

Crisisaanpak

TailorFIT heeft een ‘crisisaanpak’ ontwikkeld voor bedrijven die snel een online aanwezigheid willen realiseren. “Het gaat om een standaard webshop oplossing die alvast rekening houdt met toekomstige ontwikkelingen en processen,” legt Van den Broeck uit. “Met andere woorden, we kijken vandaag al wat onze klanten straks willen bereiken en kunnen die features alvast inbouwen. Op die manier kunnen bedrijven snel en klein, online starten met een Magento 2 webshop en een volledig geïntegreerde backend. Het platform biedt vervolgens wel alle mogelijke functionaliteiten die in de toekomst van belang zullen zijn om verder uit te bouwen. 

Bedenk dat een goede webshop het equivalent is van een goede winkel. Investeringen moeten ook navenant zijn. Met onze ‘think big, start small en go fast’ crisisaanpak zijn klanten snel operationeel tegen een relatief beperkt budget en kunnen de grotere investeringen nog even op zich laten wachten.”

Winkelen op afspraak

Zowel in België als in Nederland worden de coronamaatregelen langzaam versoepeld. “In winkels blijven voorlopig echter beperkende maatregelen gelden. In het kader van de ‘social distancing’ mag je maar een beperkt aantal bezoekers toelaten in de winkel,” zegt Van den Broeck. “TailorFIT heeft een nieuw initiatief gelanceerd om wachtrijen voor winkels te voorkomen. ‘winkelenopafspraak.com’ is een multi-store platform waarop onze klanten heel eenvoudig hún klanten de mogelijkheid kunnen bieden voor een ‘exclusieve’, gegarandeerde en vooral veilige shopping experience. Bedrijven kunnen gebruik maken van het platform om eenvoudig afspraken mogelijk te maken over al hun winkelpunten heen en hun klanten proactief uit te nodigen om een bezoek te plannen. Een extra mogelijkheid om snel en met respect voor de consument en het winkelpersoneel opnieuw traffic te genereren wanneer we straks terug gaan naar het ‘nieuwe normaal’.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*