Zero Touch digital commerce

Streven naar digitaal gemak in B2B. Dat is de missie van Propellor. We automatiseren voor bedrijven alle inkoop- én verkoopprocessen volgens de Zero Touch filosofie in één geïntegreerd systeem. Aan het woord is Jans Graver, founder van Propellor. Die aanpak levert volgens hem naast extra omzet ook voordelen op als lagere kosten (minder administratieve taken en betere inkoopprijzen) en minder fouten door menselijk handelen. Bovendien kunnen bedrijven heel eenvoudig klanten ‘trigger based’ benaderen. Daar willen we natuurlijk meer van weten.

Ons platform vormt het hart van het digitale ecosysteem, zegt Graver. “Het is meer dan alleen een e-commerce engine, het helpt om het ultieme doel te realiseren: een volledig gedigitaliseerde organisatie. Ons model is dan ook overcompleet. We schakelen eerder modules uit, dan dat we nieuwe moeten bouwen. Inmiddels hebben we bijna tweehonderd usecases succesvol afgerond. Onze klanten ontvangen honderdduizenden bezoekers en verwerken tienduizenden orders van duizenden (zakelijke) klanten uit binnen- en buitenland. Op basis van deze ervaringen is het platform voor 90% gestandaardiseerd, de laatste 10% is vaak maatwerk. Veelal gaat het dan om het realiseren van koppelingen met het onderliggende landschap.”

Langdurige relatie

Propellor richt zich met name op het automatiseren van de commerciële processen, de in- en verkoop. “Ons doel is om bedrijven meer te laten verkopen door digitaal in te kopen,” vervolgt Graver. “Daarbij fungeert ons platform als hart van de organisatie. We zijn het ‘gezicht’ aan de voorkant waarbij we gelijktijdig aan de achterkant met veel systemen kunnen koppelen. Groot voordeel voor een bedrijf is dat ze met slechts één userinterface hoeven werken die automatisch gevoed wordt door omliggende systemen. De e-commerce engine op zijn beurt wordt voor B2B veelal vormgegeven als een gepersonaliseerde portal. Met prijsafspraken per individuele klant en op maat gemaakte cross- en upsellmogelijkheden. Kortom, alles in één omgeving en gericht op een langdurige relatie met je klanten. Efficiënt, snel en foutloos.”

Marketing automation

Dankzij de persoonlijke klantportalen in B2B, verzamelen bedrijven heel veel gepersonaliseerde data. “Wij bieden in ons platform een krachtige marketing automation module die uniek is in zijn soort en waarmee je heel gericht trigger based campagnes kunt uitsturen,” legt Graver uit. “We putten daarbij uit de data in onze systemen dat we direct aanwenden voor campagnes. Op moment een prospect wordt benaderd met een mailing, wordt hij direct doorgeleid naar de webshop of het klantportaal. Ook kun je op die manier heel goed inspelen op de ‘houdbaarheid’ van producten. Voor een artikel dat werkt op batterijen zou je na een x-aantal maanden een mail kunnen uitsturen voor de aanschaf van een nieuwe set batterijen. Volledig geautomatiseerd en voorzien van een koopbutton. De ontvanger hoeft slecht op de koopbutton te drukken en de batterijen worden verstuurd.”

België als tweede thuismarkt

Ondanks de Nederlandse roots is Propellor zeer gekend in België. Graver: “We zien België echt als een tweede thuismarkt en hebben hier al vele projecten gerealiseerd. Voor Discorp is bijvoorbeeld een e-commerce oplossing ontwikkeld die naast een gepersonaliseerde webshop voor multinationals, tevens zorgdraagt om alle bestelde producten direct digitaal in te kopen. De distributeur met de beste inkoopcondities wordt automatisch geselecteerd. Via het e-commerce platform zijn vele honderdduizenden producten te bestellen. Ondanks deze complexiteit heeft toch elke klant zijn eigen unieke prijzen.” 

In het digitaliseren van de office supply markt is Propellor marktleider in de Benelux. Voorbeelden van organisaties waarvoor Propellor de webshop en website heeft gerealiseerd zijn Papierstad, Buromas en Sioen Office. “Daarnaast ligt onze kracht in de realisatie van B2B e-commerce omgevingen voor de groothandel, zoals Welda, specialist op het gebied van lassen, machines en gereedschap, en realiseren we unieke oplossingen voor de distributie en aanschaf van spare parts. Ook begeven we ons regelmatig op de ‘consumentenmarkt’. Zo wordt nu gewerkt aan een B2C webshop voor meubelgigant Vastiau-Godeau. Gevraagd is om een onderscheidend ontwerp van de webshop te realiseren.

Momenteel zijn we bezig met de grootste klus ooit in België. In samenwerking met Connect+ zijn we nu een platform aan het bouwen waarop 1.500 retailers zijn aangesloten. Het is een hybride marketplacemodel waarbij e-commerce wordt gekoppeld aan de lokale handel/vakman om de hoek. Een project dat de kracht van twee uitersten combineert en ook inspeelt op de Zero Touch filosofie.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*