Bouwen aan een succesvolle B2B e-business oplossing

Natch, onderdeel van de ESC-groep, bouwt al vele jaren succesvol aan B2B(2C) e-business oplossingen zoals klantenportalen, e-commerce platformen, websites en andere digitale samenwerkingsplatformen. Het bedrijf komt zowel met unieke, als standaard oplossingen voor de dag en durft ook wel eens tegen de stroom in te zwemmen. Jens Decolvenaer, Sales Consultant bij Natch, geeft een aantal tips voor het opzetten van een succesvolle B2B e-business oplossing.

Kijk verder dan je ERP-integratie lang is.

Wij geloven vanuit Natch dat connecteren met het ERP de standaard geworden is. Het is het Olympisch minimum. De opportuniteiten voor bedrijven zijn gigantisch als ze ook andere interne oplossingen zouden gaan koppelen met hun e-business, zoals PIM, CRM, DAM en allerlei andere applicaties binnen het interne IT-ecosysteem. 

Een logische volgende stap is vervolgens de ‘system to system’ integratie waarbij je je e-business koppelt met de systemen van jouw klant. Zo stromen jouw artikelen, producten, diensten en statussen binnen in het ERP van je klant en bespaar je hem het werk van orders in te geven op je shop. Niet iedereen is op vandaag klaar voor EDI. Weer een volgende stap kan zijn de integratie met Internet of Things waarbij sensoren op een machine aangeven waanneer een onderdeel vervangen moet worden. Die informatie wordt door het webportaal ‘opgevangen’ waarna de wisselstukken worden toegevoegd aan het winkelmandje.

Kijk dus vooral verder dan alleen je ERP-integratie, adviseert Jens. Het zorgt ervoor dat je als bedrijf veel proactiever kunt zijn, waardoor klanten die gebruikmaken van jouw producten of diensten een betere service ontvangen. 

B2B staat voor Beauty and the Beast.

De look and feel van je webshop is ook in B2B belangrijk. Dat wordt soms nog wel eens onderschat, weet Jens. Maar alleen een chique uitstraling is niet genoeg en geeft geen garantie op succes en rendement. Nee, het platform moet ook een beest zijn, met andere woorden, zeer performant. Je kunt je niet veroorloven dat bezoekers 5 seconden moeten wachten op het laden van een pagina. Gebruikers moeten zo snel mogelijk door het platform geloodst worden.

Daarnaast zullen gebruikers actief geactiveerd moeten worden. Volgens Jens is het belangrijk dat je intern ambassadeurs creëert om de e-business te vermarkten. Zodat ze klanten kunnen overtuigen van de meerwaarde van bestellen via het klantportaal. Na activatie komt retentie. Om een gewoonte te veranderen, bijvoorbeeld de manier waarop men aankoopt, moet je het vaak genoeg doen.  Zorg daarom voor een goede begeleiding van je klanten zodat ze het platform blijven gebruiken tot het een automatisme is.

Tot slot: data is key. Niet alleen om inzichten te krijgen maar ook om zoveel mogelijk te automatiseren en het platform rendabel te houden. Zodat klanten bijvoorbeeld zeer efficiënt kunnen bijbestellen op basis van de historiek.

Jij bent géén eigenaar van je e-business data.

Zoals hierboven gemeld, is data super belangrijk. Zorg wel voor kwalitatieve data die accuraat en correct is. Daar ligt meteen een uitdaging, want er kruipt veel tijd in het genereren van kwalitatieve data dat ook nog eens wordt bemoeilijkt door privacy issues. Niet iedereen is bereid om alle cookies te accepteren, we hebben te maken met adblockers in de browsers, Google Analytics dat de wind van voren krijgt op wettelijk vlak in veel landen, enz. Dat maakt dat jouw webstatistieken die via een derde partij worden verzameld alsmaar minder betrouwbaar zijn. Je bent bovendien géén eigenaar van deze data. 

Eigenaar ben je wél van alle data die je zelf verzamelt op je eigen platform. Gebruikers accepteren je algemene voorwaarden bij het inloggen wat maakt dat je het recht hebt om data te verzamelen. Het is dus belangrijk om je eigen First Party Data strategie op te zetten waar jij zelf je eigen gegevens gaat verzamelen van jouw e-business platform in je eigen data-warehouse. Data vanuit de interne systemen – ERP, CRM, enz. – voor een 360 graden klantview om je klanten nog beter te bedienen en van een betere service te voorzien. Hier liggen nog volop kansen.

Is e-business een bedreiging voor mijn shops & jobs?

We merken soms wel enige weerstand tegenover het digitaliseren van processen, waarbij e-business als een bedreiging wordt gezien of zelfs als kannibaliserend kanaal. Dat is het volgens Jens absoluut niet. Een e-business platform ondersteunt bijvoorbeeld salesmedewerkers met hun dagelijkse taken, zodat ze meer tijd overhouden voor de meer complexere zaken en de focus op advies. 

In e-business speelt het ROPO-effect in de kaart. Het staat voor Research Online en Purchase Offline, waarbij de klant online advies inwint om vervolgens met een bepaalde selectie naar de winkel stapt om offline de aankoop te doen. Online is dus bepaald geen bedreiging, maar versterkt juist de offline omgeving en ondersteunt de shops & jobs. Het stelt bedrijven in staat om met hetzelfde aantal mensen meer werk te verzetten en verder te groeien.

Een digitale strategie is oud nieuws.

E-commerce is onderdeel van de corporate bedrijfsstrategie. Het kan niet meer als een aparte component worden gezien. Wel is het belangrijk dat intern alle neuzen dezelfde richting op wijzen. Vaak leven er verschillende visies binnen een bedrijf. Stel daarom een gemeenschappelijke visie op en draag die actief uit. 

Neemt niet weg dat er over de verschillende afdelingen binnen een bedrijf mogelijk verschil zit in de digitale maturiteit. Probeer niet iedereen te hard te pushen, adviseert Jens. Soms is het beter dat mensen geleidelijk aan in het digitale verhaal rollen. Er bestaat nu eenmaal geen one size fits all oplossing. 

Tot slot wil Jens nog even kwijt dat een e-business oplossing eigenlijk nooit ‘klaar’ is. Elk bedrijf verandert, de markt verandert en klanten veranderen. Het is dus belangrijk dat je je e-business platform steeds blijft optimaliseren om flexibel te kunnen inspelen op al die veranderingen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*