Composable Commerce: de toekomst van e-commerce

Op zoek naar een systeemarchitectuur die met je kan meegroeien naar gelang je ambities? Zoek niet verder. Met de nieuwste release 6.4 maakt Shopware de weg vrij voor Composable Commerce: een systeemarchitectuur die bedrijven in staat stelt via open API’s steeds plug-and-play de beste technologie aan te haken. Met andere woorden, je kan zelf je eigen e-commerceformule voor succes samenstellen. Het platform kent geen beperkingen meer. Een gesprek met Sven Smets van Polaris DC, de Belgische solution partner die als eerste in de BELUX een commerciële Shopware 6 live zette.

Release 6.4 is volgens Smets de grootste update sinds de lancering van Shopware 6. “Met de nieuwste release worden heel veel veranderingen doorgevoerd, ook technisch onder de motorkap. Zo zijn de eerste voorbereidingen getroffen om alle plannen die Shopware in de komende kwartalen heeft ook technisch mogelijk te maken, waaronder dus Composable Commerce. Het uitgangspunt van versie 6 blijft overeind: minder complexiteit en meer flexibiliteit dankzij de sterke API-first en no-code benadering. Bedrijven kunnen zelf al heel veel tweaken zonder telkens een change request te moeten indienen bij een agency.”

Strategie-onafhankelijk

Shopware heeft de ambitie om gedurende de hele levensfase een bedrijf als softwareleverancier in beeld te blijven, zegt Smets. “Dat is een belangrijk verschil met veel bestaande platformen die niet altijd in staat zijn om mee te groeien met de klant of zich juist specifiek richten op een bepaald doelpubliek. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig bedrijven op enterprise-niveau die Lightspeed gebruiken. En andersom geldt dat bijvoorbeeld voor een Magento. Shopware heeft dus een andere insteek en het Composable Commerce concept moet daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Elke ondernemer kan voor zichzelf bepalen wat zijn strategie is. De samenstelling van het platform aan het begin is zeker niet bepalend of begrenzend voor de ambities in de toekomst. Iedereen weet immers dat de visie van een bedrijf naar gelang het een gestage groei doormaakt, verandert. Ook de markt verandert. Je gaat misschien buiten de landsgrenzen verkopen of als puur B2B bedrijf ook rechtstreeks consumenten benaderen. Shopware kan die hele groei of transitie mee volgen en dat alles perfect ondersteunen vanuit één platform.”

Nieuwe standaard features

Vandaag heeft Shopware nog een sterke focus voor bedrijven die fysieke producten verkopen, maar ook daar komt volgens Smets verandering in. “Er zullen nieuwe aspecten aan het platform toegevoegd worden, zodat ook digitale producten zoals licenties of de verhuur van artikelen zeer eenvoudig via het platform geregeld kunnen worden. Maar ook het online reserveren van allerlei zaken tot zelfs workshops of webinars aan toe, waarvoor vanuit de webshop een reservering in de agenda van de ontvanger kan worden aangemaakt. Theoretisch is dat nu wel mogelijk via heel veel maatwerk, maar de bedoeling is dat deze zaken straks als standaard features worden ondergebracht in de core. De komende kwartalen zullen deze features in de eerste vorm beschikbaar gaan worden. Denk hierbij aan een heuse workflow module die dit zal ondersteunen.” 

Marketplaces

De nieuwste release 6.4 laat dus vooral zien dat Shopware voortdurend evolueert, resumeert Smets. “En dat is een goede zaak. Behalve het klassieke verkoopkanaal als store front, kunnen ook heel eenvoudig integraties met sociale mediakanalen worden gemaakt, waarbij het winkelmandje verhuist naar het sociale mediakanaal, maar ook integraties met kassasystemen, voice commerce, enz. Shopware 6 maakt bovendien een diepere integratie met marketplaces mogelijk. Die integraties beperken zich bij andere platformen vaak tot de datafeed. Voor Amazon en eBay zit de synchronisatie in twee richtingen ingebakken in de backend van het platform. Je hoeft geen orders meer op te halen of een bijkomende betalende feed aan te schaffen om orders terug in het systeem te schieten.”

Smets is dan ook zeer content met de laatste release van Shopware. “Het biedt onderscheidende vernieuwingen en mogelijkheden ten opzichte van het klassieke e-commerce en laat zien dat Shopware absoluut klaar is voor de toekomst.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*