De digitale hindernis

We zien door Covid-19 duidelijk een versnelling van trends die voorheen ook al zichtbaar waren. Met name de noodzaak tot digitalisering van de fysieke retailer is in een stroomversnelling gekomen. Veel retailers kwamen tot de harde conclusie dat ze nog te afhankelijk zijn van de interactie in de stenen winkel. Die kwetsbaarheid zorgde bij velen voor een onmiddellijke bewustwording dat ook digitale contactpunten essentieel zijn om de klant én omzet te kunnen behouden. Volgens Peter De Ranter van Tilroy, een online kassasysteem, voorraadbeheer en webshop in één, moeten retaulers Omniconnected zijn met de consument.

Omniconnected zijn met de consument wil zeggen dat je connectie kan leggen met klant, onafhankelijk van het kanaal, legt De Ranter uit. “Je kan zo een relatie opbouwen zodat de klant je kan volgen over de kanalen heen. Omniconnected zijn is voor ons de basisvoorwaarde om vandaag te overleven als retailer.  Eén retailer zijn voor je klant, over de kanalen heen.”

Er zijn heel wat nieuwe ontwikkelingen die kansen bieden. “Deze opportuniteiten gaan vaak ook gepaard met aanzienlijke technische uitdagingen voor de retailer en de moeilijkheid om het om te zetten naar de praktijk. Instore en offline marketing is een gekende materie, maar wat zijn de basis bouwstenen om te kunnen starten met digitale marketing? Hoe leg ik nu de connectie met de (digitale) consument?

Er komt natuurlijk wel wat bij kijken om de technische laag op te zetten en in te richten. In de praktijk zien we dat met name het technische aspect van een retail marketing stack voor veel retailers belemmerend is. Zonde, want dat is de voorwaarde om aan moderne digitale marketing te kunnen doen. Een klein duwtje in de rug is voor de meeste retailers genoeg om gelanceerd te zijn en hun offline verhaal te gaan vertalen naar een online beleving.”


De Ranter vervolgt: “Voor een goede retail marketing stack zijn er een aantal belangrijke onderdelen en één van die onderdelen is een product feed. De consument is onderhevig aan steeds meer impulsen op verschillende kanalen en zal steeds minder vaak bij de eerste impuls overgaan tot een aankoop. Door ervoor te zorgen dat hetzelfde aanbod vaker wordt getoond, zal de kans op verkoop verhogen. Met een product feed stroomt het productaanbod automatisch door naar kanalen zoals Instagram, Facebook en Google Shopping met dezelfde prijzen en dezelfde promoties als je winkel en je webshop.”

Met name Instagram in fashion en lifestyle is volgens De Ranter vandaag een héél belangrijk kanaal met een enorm potentieel waar voortdurend wordt geïnspireerd. “Het is natuurlijk ook de bedoeling om als retailer dit potentieel naar je webshop te kunnen trekken waar de conversie plaats kan vinden en daar is dan een technisch stukje dat vaak hapert. Wanneer de technische laag in orde is en wordt geautomatiseerd, kun je in Instagram en Facebook producten taggen zoals je vrienden tagt. Op die manier geef je dus ook al meteen een context mee hoe een artikel gedragen kan worden, of hoe het kan worden gebruikt om zo meer contextgebonden verkoop te gaan realiseren.”

Een andere belangrijke pijler is tracking, meten is nu eenmaal weten, zegt De Ranter. “Op een website kan het voldoende zijn dat je weet hoeveel bezoekers je hebt en welke pagina’s er worden bezocht. Wanneer je een webshop runt, moet je ook weten hoe het zit met het winkelgedrag en het aankoopgedrag van je klant. Die tracking moet dus uitgebreider, zodat je ook weet waar je bezoekers naar verlangen. Want als je weet wat er op een verlanglijstje wordt gezet, of wat er aan een winkelmandje wordt toegevoegd maar niet wordt afgerekend – dan kun je de klant gaan volgen met relevante producten waar hij op dat moment naar op zoek is.”

Als we retailers vandaag de beste kansen willen bieden om hun zaak efficiënt te laten runnen en te laten groeien, moeten we de technische hindernis wegnemen en de retailer digitaal lanceren, resumeert De Ranter. “De passie van ondernemers werkt bij ons aanstekelijk. Als omnichannel expert willen we met Tilroy een totaalpakket aanbieden van toptechnologie en permanente ondersteuning om ervoor te zorgen dat retailers voor hun passie kunnen blijven gaan.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*