De rol van ERP en WMS

ERP WMS

In het opzetten en gebruik van een webshop zijn er heel wat verwachtingen van het ERP systeem. We stellen vast dat in vele gevallen de ERP omgeving niet voorzien is voor de bijkomende aspecten voor een webshop. Het is goed vooraf te weten waar uw ERP en WMS een rol kan (of moet) spelen in het e-commerce verhaal. Dat zegt Peter De Ranter van Prosteps.

Een webshop toont uw producten aan de buitenwereld. Correcte en volledige data is dus een noodzaak en een vaak onderschatte taak, meent De Ranter. “In uw ERP processen heeft u vaak genoeg aan een artikelnummer en korte omschrijving. Een ‘hemd met lange mouwen’ wordt zo soms een ‘Shirt LM’ genoemd, maar online is dat allesbehalve leesbaar. Online is nood aan een betere omschrijving met een woordje uitleg, het merk, de kleur, … Behalve de commerciële kleur van het product (bijvoorbeeld koningsblauw) heeft u ook de basiskleur nodig (blauw) om te tonen op de website. En dit in alle talen waarmee je online wil zijn.”

Features en eigenschappen

Behalve de ‘standaard’ velden die De Ranter al noemde, is er vaak nood aan meer aanvullende informatie. “Denk aan features of eigenschappen, zoals gewicht, volume, stofsamenstelling, weertype, hoogte, sluiting, model, rits, …. Je moet deze eigenschappen beheren, liefst per groep van artikels, aangezien niet alle artikels in uw aanbod dezelfde eigenschappen zullen hebben. Ook de beelden zijn belangrijk.  Elk artikel heeft minimaal één beeld nodig van hoge kwaliteit. En bent u actief in de mode, dan heeft u te maken met de problematiek van maten en kleuren. Een matrixvoorstelling is een noodzaak. Een artikel in 3 kleuren en 5 maten geeft u 15 verkoopbare artikels met één naam en één omschrijving.”

De moderne ERP omgevingen geven u de tools om bovenstaande te beheren en te koppelen aan de webshop, zegt De Ranter. “Indien deze zaken niet beschikbaar zijn moet u de productdata verrijken in uw webplatform of in een afzonderlijke PIM (product information system). De implementatie van een PIM is een project op zich.”

Magazijn en logistiek

Bent u een retailer met meerdere winkels en start u met e-commerce, dan merkt u snel dat de logistieke processen helemaal anders in elkaar zitten, weet De Ranter. “U hebt de gewoonte om één orderpicking te doen van vele artikels om deze te verzenden naar één adres (de winkel). E-commerce in B2C omgeving is meestal een verzending van één of maximaal enkele artikels naar één adres. Een orderpicking per bestelling is enkel haalbaar indien je enkele bestellingen hebt per dag. Je kan echter niet 100x per dag in het magazijn stappen om één artikel te gaan halen. Je hebt dus een picking mogelijkheid nodig om in één keer een picking te doen voor bijvoorbeeld 50 orders en bij verzending deze uit te verdelen per order. Het wordt nog complexer indien u een fysieke winkel hebt en de klanten laat afhalen in de winkel. U combineert dan best de standaard pickings voor de winkels (met de dagelijkse bevoorrading) en de e-commerce orders voor afhaling in de winkel in één zending. En zelfs in één picking. Meestal een uitdaging voor uw logistieke systemen.”

Sta ook stil bij de stock, voegt De Ranter nog toe. “Uw mag geen stock blokkeren voor een bepaald kanaal. Indien u retail, e-commerce en groothandel wil combineren, is het beheren van de stock nog een belangrijker onderdeel. U moet stock kunnen leveren aan de verschillende kanalen. Anders ontstaat de situatie dat een eindklant een kledingstuk nog kan kopen op uw B2C webshop, maar uw groothandelsklant kan dat niet. Dat kan leiden tot een kanaalconflict.”

Extended range

Online ben je niet beperkt in het aanbieden van het aantal producten. De Ranter: “Er zijn steeds meer webshops die een extended range aanbieden, dus stock aanwezig bij uw leveranciers aanbieden op uw webshop. Dit kunnen artikels zijn die u nog nooit verkocht heeft in eigen winkels of online. Praktisch moet u een stock-link hebben met uw leverancier, zodat u weet wat u kan aanbieden. Online geeft u voor deze artikels een iets langere levertermijn. Extended range aanbieden is enkel zinvol als u de supply chain kan automatiseren. De klant bestelt online, het order komt binnen, u bestelt bij uw leverancier, de leverancier levert en u verzendt naar de klant. Dit vraagt heel wat van logistieke processen en integraties.”

Wij geloven dat de combinatie en naadloze integratie van e-commerce en winkels vandaag een noodzaak is, meent De Ranter. “Alle data en informatie moet beschikbaar zijn over de kanalen heen én real-time. Het olympisch minimum vandaag in omni-channel. Wij geloven dat het voor retailers steeds moelijker wordt om over de kanalen heen de juiste gegevens te kunnen beheren en aanbieden. Prosteps wil de tools leveren om als retailer te winnen in deze aanpak. Wij zijn gespecialiseerd in het combineren van deze functies in alles wat de sales-systemen betreft met vervolgens één interface naar de ERP omgeving,” besluit De Ranter.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*