Eén platform voor aansturing van alle commerciële efforts

Al in 2006 begon Maarten Deboo, destijds nog als freelancer, met het bouwen van webshops. De markt lag nog helemaal open en er waren volop kansen. In 2012 richtte hij e-commerce agency Baldwin op. “Anno 2021 steekt de markt, en specifiek die van e-commerce, iets complexer in elkaar,” zegt hij. “Zelfs voor KMO’s die te laat op de boot zijn gesprongen, zijn er kansen. Met Lochting combineren we namelijk alle tools om zowel de e-commerce als offline business te boosten. Eén platform van waarop alle commerciële efforts worden aangestuurd.”

Werden we in 2008 door veel KMO’s nog weggelachen als we spraken over e-commerce en webshops, nu vijftien jaar later is er plotseling grote paniek, merkt Deboo. “Ruim 25% van de typische retailomzet gebeurt online. Alles wijst erop dat het aandeel de komende jaren zal verdubbelen. Maar, naar wie gaat die potentiële online retailomzet? Als we op de huidige voet doorgaan, verdwijnt die in handen van de grote (buitenlandse) marktplaatsen. Dat willen we voorkomen. We zijn bij Baldwin van mening dat we er alles aan moeten doen om zoveel mogelijk verschillende spelers in de ether te houden om verenging en verschraling in het retaillandschap tegen te gaan. Niemand is gebaat bij slechts twee spelers op retailgebied: Amazon en Alibaba.”

Maximale klantexperience

Waarom zijn die grote partijen in korte tijd toch zo dominant geworden? Deboo: “Dat komt omdat ze voortdurend investeren in een maximale klantervaring. Die ervaring blijkt met de bestaande tools voor KMO’s lastig te bereiken. De meeste tools staan heel hard op zichzelf, zodat onderlinge integratie vaak niet mogelijk is en dus het bieden van een maximale customer experience lastig is. Met Lochting proberen we dat te counteren, een digitale toolset die de KMO ‘wapens’ biedt van tenminste hetzelfde niveau als de grote reuzen.” Lochting is het kind van Baldwin en Meditech. Begin 2020 sloegen de twee bedrijven de handen in elkaar. Baldwin heeft als digital agency jarenlang ervaring in e-commerce. Meditech kan uitpakken met een sterke expertise in de engineering en in de bouw van logistieke robots. “Samen hebben we als het ware een unified commerce oplossing gebouwd die perfect kan ingezet worden voor zowel de aansturing van online als offline kanalen.”

Volledige integratie

Retailers moeten volgens Deboo de traditionele opsplitsing tussen online en offline overboord gooien. “Corona heeft ervoor gezorgd dat de consument en masse online is gaan kopen, zelfs bij de frituur op de hoek kun je vandaag online bestellen en op een vast tijdstip afhalen. Ook webshops moeten zich gaan herdenken richting unified commerce om zo (opnieuw) tot bloei te komen.” Hieraan ontleent overigens het platform zijn naam. “Lochting is Vlaams voor tuin. En wat doet een mens met een tuin? Dingen laten groeien en bloeien. Dat is net wat wij met het platform beogen voor onze klanten,” zegt Deboo. “Het is een alles-in-1-platform dat gekoppeld kan worden met een PIM, met de meest courante ERP systemen in de sector, met voorraadsystemen, enz. We hebben veel moeilijke standalone vraagstukken opgelost en samengebracht in één platform. Dankzij de techniek van Meditech koppelt het platform heel makkelijk met een slimme afhaalautomaat, een bestelkiosk of met kioskschermen, zodat een webshop en fysieke winkel volledig met elkaar integreren.”

Baldwin richt zich met Lochting vooral op KMO’s die geen grote budgetten hebben om op e-commerce in te zetten, maar met een kant-en-klaar product toch een hoge performance kunnen genereren, zowel online als offline. “En op die manier beter in staat zijn te concurreren met de grote e-commercespeler en ze niet zomaar alles ‘cadeau’ te geven,” zegt Deboo strijdlustig. Lochting is inmiddels al beschikbaar voor alle apothekers in België en tegen de herfst gaat het retailconcept live.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*