Flexibiliteit en snelheid is key

Meer dan ooit hebben (fashion) retailers behoefte aan een flexibele en schaalbare omnichannel oplossing. Het is cruciaal voor ondernemers om snel van (verkoop)kanaal te kunnen switchen als de marktsituatie daarom vraagt. Dat alles natuurlijk met behoud van controle en overzicht. Luc Van den Broeck van TailorFIT legt uit hoe je ook in (gedeeltelijke) lockdown toch omzet kunt blijven genereren.

Dat online aanwezigheid een noodzaak is, was al lang bekend. Wat corona pijnlijk duidelijk gemaakt heeft, is dat: 

  • Omnichannel veel meer betekent dan een webshop 
  • De volledige voorraad op alle kanalen beschikbaar hebben, geen luxe is wanneer je fysieke winkels onverwachts gesloten worden
  • De logistieke afhandeling van een online verkoop een belangrijke ‘hidden kost’ is wanneer dit niet geautomatiseerd verloopt.

Van den Broeck: “Om efficiënt te kunnen inspelen op een wijzigende marksituatie is een doorgedreven integratie van al je offline en al je online kanalen cruciaal. Het laat je toe om snel te switchen en maximaal te profiteren van de – op dat moment – beschikbare kanalen voor een optimale rentabiliteit.”

Corona heeft de creativiteit bij vele retailers gestimuleerd. Ook TailorFIT heeft absoluut niet stilgezeten en heeft onder meer een nieuw initiatief gelanceerd om enerzijds wachtrijen voor winkels te voorkomen en anderzijds alternatieve winkelbezoeken te faciliteren: winkelenopafspraak.eu. “Een tool die we tegen een coronaprijsje aanbieden.”

Winkelen op afspraak

Winkelenopafspraak.eu is een platform waarop retailers heel eenvoudig hun klanten de mogelijkheid kunnen bieden voor een exclusieve, gegarandeerde en vooral veilige shopping experience, legt Van den Broeck uit. “Bedrijven kunnen gebruik maken van het platform om eenvoudig afspraken te plannen over al hun winkelpunten heen en hun klanten proactief te benaderen om een bezoek te plannen. Een extra mogelijkheid om snel en met respect voor de consument en het winkelpersoneel extra traffic te genereren en een uitgesproken gelegenheid om de klantenrelatie te verbeteren. Het winkelbezoek in België is voorlopig nog beperkt tot één persoon per 10m2 voor een duur van maximaal dertig minuten. Met deze tool kun je dat in goede banen leiden. Tevens biedt het fantastische opportuniteiten om jouw klanten en prospecten via mailings of andere social media vlot de weg naar de winkel te helpen vinden. Binnen 24 uur staat een volledig gepersonaliseerde winkelenopafspraak.eu site live met de look and feel van de fashionretailer.” 

Online stylingsessies

Van den Broeck verwacht dat het op afspraak shoppen onderdeel zal blijven van een nieuwe ervaring in de fysieke winkel. Ook als we straks weer teruggaan naar het ‘nieuwe normaal’. “Zo zou je bijvoorbeeld op drukke dagen jouw vaste klanten vlotte toegang tot de winkel kunnen garanderen, personal shopping experiences opzetten en private shopping voorzien vóór of na reguliere openingsuren. Het platform leent zich tot veel meer mogelijkheden. Zo kan het gebruikt worden voor het organiseren van speciale koopdagen welke je eventueel (deels) wil reserveren voor vaste klanten: voorstelling nieuwe collectie, outlet verkoop, pop-up, stylingsessies – zowel in de winkel als online via een Teams-sessie bijvoorbeeld. De technologie stelt je in staat om een totaal andere communicatie op te zetten. Dat is het ‘fijne’ aan corona. Retailers zijn genoodzaakt om creatief te worden. Wij helpen ze een handje en sturen uiteraard alles aan vanuit één en hetzelfde omnichannel platform. Dat wil zeggen, alle gegevens zijn op alle kanalen altijd en real-time beschikbaar. Van voorraad- en klantgegevens tot promoties en loyalty.”

Toverwoord

Het toverwoord om corona te overwinnen is flexibiliteit. Het is volgens Van den Broeck cruciaal om snel te kunnen schakelen. “Van het beschikbaar maken van je collectie op een (nieuwe) online marketplace tot het snel kunnen initiëren van guerrilla-promoties als ‘vandaag alle shorts aan halve prijs tussen 14.00 en 17.00 uur’. Maar ook bijvoorbeeld het retourneren van online aankopen in de winkel: dit resulteert in meer dan 50% van de gevallen in extra aankopen – een opportuniteit die je niet kan laten liggen. Alleen op die manier kun je je blijvend onderscheiden van de grote buitenlandse (online) fashion-reuzen en een optimale binding met jouw klanten onderhouden.”

Van den Broeck gelooft dat de toekomst in de winkel in service en experience ligt. “Digitale winkelbeleving, interactieve scherm­communicatie, slimme passpiegels, instore webshop, selfservice kiosken, alternatieve checkout oplossingen, … Het biedt enorm veel mogelijkheden voor cross- en upselling en de TailorFIT oplossing is er klaar voor.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*