Inspirator voor de B2B

Als digital agency is Starring Jane sterk in het bedenken en bouwen van het volledige digitale luik voor B2B-organisaties. Met onze ervaring en technische bagage zijn we meer een inspirator en challenger voor bedrijven waarbij we als partner de volledige digitale ketting willen verwezenlijken. Dat zegt Kevin Braem, managing director bij Starring Jane. Hij vertelt over de werkwijze van het digital agency en de uitdagingen waar veel B2B-bedrijven voor staan.

In B2B kunnen over het algemeen nog redelijk wat stappen genomen worden, begint Braem. “De iets simpelere zaken, zoals een corporate website, zijn meestal wel aanwezig, maar er is nog genoeg potentieel. Denk aan een portaal waarop klanten documenten kunnen vinden of een e-commercetoepassing die meer longtail klanten serveert en ervoor zorgt dat vertegenwoordigers enkel topklanten hoeven te bezoeker; de rest gebeurt online. Zover staat de gemiddelde B2B-organisatie nog niet. Men beweegt wel die kant op. Covid-19 heeft daarin zeker een bepaalde rol gespeeld.”

Business alignement model

Er is volgens Braem een duidelijke versnelling ingezet, al dan niet uit nood geboren of gedreven door vragen uit de markt. “Wij gaan de noden en vragen allereerst challengen en gaan samen met onze klanten terug naar de tekentafel. Hoe zit de strategie ineen? Hoe ga je de markt op? Hoe wil je je doelgroep bereiken? En lukt dat überhaupt? Het heeft geen zin om een topplatform te realiseren als de systemen en processen erachter niet kloppen. Om dat alles te analyseren, hebben we een business alignement model ontwikkeld, gebaseerd op een aantal strategische insteken. We hebben hierin een aantal zaken samengebracht, zodat we heel snel kunnen zien waar de klant mee bezig is en wat hem drijft, maar anderzijds ook wat hoe de processen erachter zijn opgebouwd en wie effectief de stakeholders zijn. Door die zaken te combineren, zien we opportuniteiten die er eerst niet waren. Van daaruit stellen we een roadmap op met tijdspanne om de klant meer digitaal en dus performanter te laten werken.”

Breed pallet aan toepassingen

Behalve analyse en advies verzorgt Starring Jane ook de bouw van het digitale luik. “We bouwen redelijk veel toepassingen,” vervolgt Braem. “Dat gaat van corporate websites en klantportalen die in het strategisch luik tot volledige e-commercetoepassingen in al zijn facetten. Denk aan een simpele bestellijst tot het goedkeuren van orderlijsten of de mogelijkheid van een selectie producten enkel aan bepaalde eindklanten aan te bieden, Het is heel breed. Daarnaast bouwen we speciale en maatwerk (web)applicaties, mocht dat nodig zijn. Zo hebben we voor aannemer BAM een applicatie gebouwd die de toegangscontrole op werven automatiseert, zodanig dat arbeiders vanuit onderaannemers enkel toegang krijgen met de juiste documenten. We hechten veel waarde aan een optimale samenwerking met onze klanten, zodat we samen de beoogde doelstellingen bereiken.”

Successtory

Starring Jane is technologisch niet afhankelijk. “We werken met verschillende softwarepakketten. Dat betekent dat we op basis van de noden van onze klanten de juiste technologieën inschuiven,” legt Braem uit. “Een belangrijk element daarin is een PIM-systeem, dat vaak nogal wordt onderschat in B2B. We krijgen regelmatig feedback van klanten dat alle data in het ERP is opgeslagen. Dat is helemaal waar, maar dat betreft vooral data die geschikt is voor interne communicatie. Een PIM is juist bedoeld om meer kenmerken aan producten te koppelen voor externe communicatie via e-commerce en alle andere digitale kanalen. Dat wordt nogal onderschat. Kortom, veel B2B-organisaties kunnen nog wel wat stappen zetten. Wij helpen ze daarbij en zitten graag met eindbeslissers om tafel om samen de juiste strategie te bepalen, zodat de digitale transformatie ook tot een successtory leidt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*