‘Inspireren om betere applicaties te bouwen’

Level27

Traditioneel betekende hosting dat je een aantal servers had waarop je applicaties of websites van klanten kon plaatsen. Vandaag is hosting zo veel meer dan dat, en is de eigenlijke locatie of type server waar die website of webshop uiteindelijk belandt, niet echt relevant voor de klant. Dat zegt Peter Fastré van Level27. “Het is de missie van Level27 om innovatieve hosting te leveren en organisaties te inspireren betere applicaties en websites te bouwen. Een mooi voorbeeld daarvan is de webshop van Blabloom.”

Fastré: “Vandaag is hosting voor ons: de kunst om voor elk project de juiste technische keuzes te maken en er zo voor te zorgen dat websites of webshops online geraken, snel zijn en vooral online blijven. Door constant te innoveren en de techniek te verbeteren, leveren we een betrouwbare en performante hostingdienst. Via rechtstreekse communicatie helpen we onze klanten met de opbouw en de performantie van hun applicaties en websites. Wij geloven daarbij heel hard dat het in de toekomst praktisch onmogelijk is om met eigen servers te concurreren met cloud providers. Diensten zoals Amazon Web Servers, Azure of DigitalOcean opereren op zo’n grote schaal dat de kost per unit (of kost per server) voor deze partijen veel lager ligt. Hosters moeten daarom goed beseffen dat het niet meer alleen gaat over die server, maar over de diensten en ontzorging die je daarenboven kan aanbieden.”

Gezond verstand
De dienstverlening van Level27 baseert zich op vier stappen. “Of het te maken heeft met het feit dat we trotse Limburgers zijn, weet ik niet, maar wat ik altijd vooropstel, is een stevige dosis gezond verstand, benadrukt Peter Fastré. “Vaak is de eenvoudigste keuze de beste keuze. We starten daarbij steeds met een adviesgesprek en gaan samen met de klant en de betrokken partijen even rond de tafel zitten. Liefst is dit een hands-on gesprek waar technische mensen ons uitleggen wat de uitdagingen en requirements van het project zijn. Als het om een bestaand project gaat, analyseren we de huidige infrastructuur. In functie hiervan stellen we een set-up voor die antwoord kan bieden op de uitdagingen van het specifiek project.”

Als tweede stap helpt Level27 een website of applicatie te deployen ofwel het installeren van een website op hun servers. “Eens de website online is, zorgen we dat de website online blijft,” verzekert Fastré. “Hierbij proberen we heel kort op de bal te spelen. Geen voice menu’s met ‘druk 1 voor sales, of druk 2 voor technische diensten’ wanneer een klant met een vraag zit, maar een directe verbinding via chat of telefoon met de mensen die op het betreffende project werken. We houden elke dag een oogje in het zeil, anticiperen zelf op bepaalde pieken en geven suggesties of ideeën om het geheel nog robuuster en sneller te maken. Tenslotte groeien we mee met de klant. We zorgen ervoor dat de in het begin voorgestelde setup kan meegroeien als het bezoekersaantal de hoogte in gaat.”

Blabloom.com
De webshop van Blabloom illustreert volgens Peter Fastré de aanpak van Level27. “Blabloom is een ecologische kinderwinkel om kinderproducten met een plus aan te bieden aan jonge ouders die het beste voor hun kinderen willen. De webshop was de laatste tijd erg gegroeid, maar ondervond enkele problemen bij de vorige hostingpartner. Bij het intakegesprek werd al snel duidelijk dat er verbetering mogelijk is. Er was geen aandacht besteed aan de technische set-up, in feite werd er gekozen om een standaard controlepaneel Plesk te installeren en de klant verder aan zijn lot over te laten. Het resultaat was een website die veel sneller kon en bij sommige pieken zelfs helemaal onderuit ging. Dit kon beter.”

Fastré: “Allereerst hebben we uit de statistieken van Google Analytics en door de belasting van de bestaande server te bekijken, een goede inschatting gemaakt van de nodige infrastructuur. Nadat Inventis – de partij die de webshop heeft gebouwd en ook onderhoudt – hiermee akkoord ging hebben we deze infrastructuur klaargezet en hen bijgestaan met raad en daad om de applicatie te installeren. Uiteraard doen we dit niet meer via FTP, maar wel via geautomatiseerde scripts. Daarna hebben we enkele concrete tips voorgesteld om de snelheid van de website te verhogen. Tot op dit moment hebben we de huidige infrastructuur niet aangeraakt. De verhuizing van een webshop moet goed gecoördineerd worden, want een webshop zit vol met live data. Je wil niet in de situatie terechtkomen dat iemand iets bestelde op de oude server, maar dat Blabloom die bestelling niet kan terugvinden op de nieuwe server. Via onze directe group chat kunnen we echter rechtstreeks met Inventis communiceren tijdens zo’n migratie. Dus op het moment dat Inventis voor de overzetting gekozen heeft, hebben we samen gezorgd voor een naadloze synchronisatie van de gegevens.”

Na een succesvolle migratie van Blabloom.com hebben we bovendien New Relic geïntroduceerd, zegt Fastré. “Met New Relic kunnen we nog preciezere diagnoses stellen over de prestaties van de webshop. Deze diagnoses hebben we voorgesteld aan Inventis, die de suggesties ook daadwerkelijk hebben aangepakt. Het eindresultaat is een stabiele en performante webshop. Dit verhaal illustreert perfect onze ‘no-bullshit’ aanpak. We hoeven niet te goochelen met dure woorden die niet relevant zijn voor een webshop-eigenaar. Door de toepassing van goede technologieën en vooral door een nauwe samenwerking met een webbouwer, kunnen we een perfect resultaat bekomen. En is dat niet waar het allemaal om draait?”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*