Inzetten op beleving met Shopware 6

Shopware 6 is een van de betere platformen om tegen een redelijk budget een unieke shopomgeving te creëren. Het platform biedt enorm veel potentieel met veel standaard out-of-the-box functionaliteiten en kan meegroeien met de klant. Aan het woord is Sven Smets, Managing Partner van Polaris Digital Commerce, een vooraanstaande Shopware-partner. Sven bespreekt aan de hand van enkele recente realisaties de vele mogelijkheden van Shopware 6, waaronder zelfs een ‘headless’ configuratie.

Shopware 6 is een bouwdoos voor programmeurs, maar met toch reeds heel wat standaard functionaliteiten, begint Sven. “Zowel de voorkant als de achterkant kunnen volledig naar wens worden aangepast. Het mooie van Shopware 6 is dat het een heel aantal features bevat die ervoor zorgen dat een retailer zelf veel kan doen, zonder direct een programmeur te moeten aanspreken. Dat maakt het platform heel krachtig. Afgelopen jaar hebben we een heel aantal realisaties gedaan, veel meer nog dan we aanvankelijk hadden ‘begroot’. De mond-tot-mondreclame doet zijn werk,” lacht Sven. 

BazarBizar

BazarBizar maakt extreme tijden mee. De groothandel in zogenaamde ‘bohemian treasures’ groeit enorm, overigens ook vóór Corona. Om die groei het hoofd te kunnen bieden, is Polaris Digital Commerce ingeschakeld om de bestaande e-commerce omgeving opnieuw vorm te geven. “Sinds begin december is de nieuwe omgeving in Shopware 6 volledig live,” zegt Sven. “Ook al is het een B2B-omgeving, de look and feel is heel erg geïnspireerd op die van een B2C-omgeving. Zo werden er bijvoorbeeld integraties voorzien met Instagram, Google Shopping en Pinterest. Shopware 6 biedt voor B2B-omgevingen veel meer mogelijkheden om te personaliseren en de look and feel na inlog volledig aan te passen aan de eigen smaak of huisstijl. Niet ingelogd, betekent dat bezoekers de consumentenprijs zien inclusief btw en enkel producten kunnen bestellen via de aangesloten resellers, die ze kunnen vinden op de kaart. Ingelogde resellers zien hun persoonlijke prijzen exclusief btw, voorraadinfo en bestelinformatie. Via de optie dropshipment kunnen resellers bovendien een bestelling plaatsen voor hun eigen klanten.” Polaris Digital Commerce heeft daarnaast een koppeling op maat gebouwd met Exact Online Handel. “Op de planning staan nog integraties met een hele reeks marktplaatsen zoals Wayfair en La Redoute,” verklapt Sven.

Dulst.be

Een andere Shopware 6 implementatie die sinds december door Polaris Digital Commerce live is gezet, is die van wijnhandel Dulst wijn met advies. “Dulst levert aan de horeca, maar heeft ook een trouwe clientèle met echte wijnliefhebbers. In de nieuwe webshop kunnen zowel particulieren als zakelijke klanten bestellen en staat opnieuw de beleving centraal, net zoals in hun fysieke winkel” legt Sven uit. “Er wordt veel informatie en uitleg gegeven over de verschillende wijnen. Bij de bestelling wordt tevens een QR-code meegestuurd om snel terug de wijn online te kunnen opzoeken. Belangrijk in de keuze voor Shopware 6 was voor Dulst.be de mogelijkheid om de webshop ook zelf snel te kunnen aanpassen aan de seizoenen, promoties, enz. Behalve inspelen op beleving is er ook een verregaande integratie met het bestaande ERP-systeem, een specialistisch systeem voor de alcoholische drankenhandel. Prijzen, accijnzen, orders, voorraden enz. worden automatisch gesynchroniseerd tussen webshop en ERP-systeem. Verkopen aan de kassa in de winkel worden daarnaast geïntegreerd met die van de webshop. Hierdoor kunnen klanten online al hun aankopen raadplegen, wat hen helpt om later die lekkere wijn opnieuw aan te schaffen. Kortom, een zeer complete oplossing waarbij online, offline, B2B én B2C samenkomen in één platform, zonder een aparte storefront te moeten inzetten. Dat laatste bevordert bovendien de organische groei.”

Lokkal.be

Sven merkt dat er absoluut beweging zit in het merk Shopware. “Steeds meer klanten benaderen ons rechtstreeks omwille van het feit dat we Shopware-partner zijn. Dat heeft geresulteerd in een aantal mooie oplossingen en soms zelfs zeer unieke trajecten, zoals voor Lokkal.be, een online versmarkt. Voor Shopware 6 maakt het niet uit wat er aan de ‘voorkant’ zit, een webshop, een app, een marketplace, enz. Het is uitermate geschikt voor een headless e-commerce benadering. Voor Lokkal.be maken we geen gebruik van een storefront, maar van een op maat gemaakte app. Het is daarmee voor Shopware één van de eerste cases in België die niet met een klassieke storefront werkt. En zo proberen we voor onze klanten voortdurend de juiste oplossing te voorzien. Shopware 6 is een van de betere platformen om tegen een redelijk budget een unieke shopomgeving te creëren. Het platform biedt veel ‘value for money’ en kan meegroeien met de klant.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*