Laagdrempelig omni-channel platform

Omnipos

De online activiteiten van de grote meerderheid van de lokale handelaars in de Belgische winkelstraten blijft beperkt tot het op kleine schaal exploiteren van een webshop. “Dat is de realiteit voor veel handelaars,” zegt Yves Vander Veecken van Omnipos. “Wij proberen deze lokale handelaars te helpen structuur aan te brengen door zowel de online als offline activiteiten te combineren in één platform, inclusief kassabeheersysteem.”



Wat we zien is dat veel handelaars vaak wel een eigen kassasysteem hebben ingericht, maar dat deze niet gekoppeld is met de webshop, vervolgt Vander Veecken. “De kassa linken aan de webshop wordt als moeilijk gezien; handelaars durven er niet aan te beginnen. Dat komt veelal doordat bestaande systemen ook moeilijk met elkaar zijn te integreren. We hebben daarom een omni-channel oplossing ontwikkeld, waarbij de koppeling heel eenvoudig verloopt. Omnipos is een kassa- en beheersysteem ineen.”

Eén systeem

Vander Veecken legt uit hoe hij handelaars ondersteunt. “De eerste fase is om een handelaar die nog niet online is, helpen online te geraken, zodanig dat de consument zijn aanbod online kan bekijken. Het is heel belangrijk om je productaanbod online te tonen. Mensen kopen bij Zalando of andere grote spelers omdat de lokale handelaar zijn aanbod online niet toont. Een gemiste kans. De volgende stap is dat consumenten ook online kunnen gaan bestellen en producten in het winkelpunt kunnen afhalen of aan het huisadres laten bezorgen. Omdat Omnipos een kassa- en beheersysteem ineen is, kunnen ook loyalty systemen, zoals spaarkaarten, geïntegreerd worden. Het maakt voor de consument niet uit op welk kanaal hij koopt (online of offline), want hij profiteert van dezelfde voordelen. Alles is met elkaar verbonden bij de handelaar.”

In de kijker

Omnipos werkt met een standaard lay-out voor zowel de kassa-applicatie als standaard templates voor de webshop. Vander Veecken: “De templates zijn heel professioneel opgezet en uiteraard aan te passen aan de kleuren van de klant. Het systeem is 100% webbased, volledig responsive voor gebruik op mobiel en updates worden automatisch doorgevoerd. Binnen heel korte tijd kunnen we een handelaar live zetten op Omnipos. Het enige wat een handelaar nodig heeft is een computer en een printer. Een barcodescanner en een touchscreen voor in het winkelpunt is handig, maar niet noodzakelijk. Omdat Omnipos alles centraliseert, is ook de voorraadstatus van producten altijd real-time. Een handelaar hoeft niet meer in te loggen op zijn webshop als een product uitverkocht is in het winkelpunt. En online kan de handelaar ‘spelen’ met de productgroepen aan de hand van filters, navigatie-items, enz. Zo is het mogelijk om een product bij meerdere navigatie-items onder te brengen of een specifiek product in de kijker te zetten.”

Het omni-channel platform is net gelanceerd en de eerste klanten staan volgens Vander Veecken al live. “De eerste ervaringen van onze klanten zijn heel positief. Het systeem is heel aantrekkelijk en gemakkelijk om mee te werken. Zelfs zonder handleiding kunnen de meeste handelaars ermee aan de slag; het wijst zichzelf.” Een unieke toevoeging is volgens Vander Veecken de groothandelsmodule. “Op die manier kan een handelaar met de webshop zowel particulieren als zakelijke gebruikers bedienen, en dat alles beheerd door één systeem. Het is zelfs mogelijk om staffelkortingen, enz. aan te brengen. Ideaal voor bijvoorbeeld sportwinkels of groothandelaars met aparte prijzen voor sportclubs en retailers.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*