Native B2B e-commerce oplossing

Veel e-commerce oplossingen voor de B2B markt zijn ontstaan vanuit het B2C gedachtegoed. Verkopen aan bedrijven is echter heel wat anders dan verkopen aan consumenten. Reden voor de initiële oprichters van Magento om een specifieke B2B oplossing te ontwikkelen, namelijk OroCommerce. Menno Verbon van Oaklab, gecertificeerd partner van OroCommerce, vertelt over de vele voordelen van deze native B2B oplossing.

De B2B e-commerce markt groeit gestaag. “We zijn sinds mei vorig jaar met Oaklab gestart, vooral omdat ik in een vorige uitdaging veel vragen kreeg naar specifieke B2B oplossingen,” begint Menno. “In die optiek zijn we de bestaande oplossingen eens grondig gaan bekijken en kwamen we tot de conclusie dat er specifiek voor B2B slechts heel weinig doorgedreven oplossingen beschikbaar zijn. OroCommerce is dan ook bijna uniek in zijn soort. Het is ontwikkeld door de oprichters van Magento omdat ook zij van mening zijn dat een klassieke B2C oplossing niet de juiste functionaliteiten biedt. OroCommerce behoort volgens analisten zoals Gartner, Forrester en IDC tot de wereldtop van de B2B e-commerce platformen, met op heden reeds meer dan 70.000 installaties wereldwijd.”

Toekomst

We staan volgens Menno nog maar aan het begin van B2B e-commerce. “De markt gaat de komende jaren een enorme groei doormaken. Reden voor ons als Oaklab om hierop alvast in te spelen. We focussen ons daarbij vooral op het OroCommerce Platform en Marello als Digital Operations Platform.”
Marello is een krachtige oplossing gebouwd op het ORO platform om omnichannel verkoop te versnellen. Marello gaat veel verder dan een klassieke ERP. Zo beheer je er verschillende verkoopkanalen (webwinkel(s), fysieke winkel(s), B2C shop, enz.) en essentiële backoffice-activiteiten, zoals orderbeheer, voorraadbeheer, facturatie en veel meer.

Kant-en-klare B2B functies

Als specifiek B2B e-commerce platform biedt OroCommerce kant-en-klare B2B functies zoals het beheren van zakelijke relaties, het tonen van klant specifieke prijzen, content of catalogi, het ondersteunen van Configure-Price-Quote (CPQ) processen, het creëren van op maat gemaakte workflows, en nog veel meer B2B mogelijkheden.

Een leuke feature is de mogelijkheid om kopers in staat te stellen om meerdere boodschappenlijstjes te maken, gebaseerd op verschillende projecten, kantoorlocaties of aankoopfasen. Een bouwprofessional bijvoorbeeld kan voor elke werf een eigen boodschappenlijstje aanmaken en aan het einde van de week alles met een druk op de knop bestellen. Daarnaast gaat het userbeheer veel verder in OroCommerce dan in vergelijkbare oplossingen. Zo kan je kopers in staat stellen om in hun eigen bedrijfsaccount, afdelingshiërarchie en gebruikersrollen/-machtigingen zelf te beheren.

B2B in de kern

OroCommerce is volgens Menno een echt B2B e-commerce platform. “De oplossing kan worden aangeboden als SaaS/cloud omgeving maar kan indien gewenst ook on-premise.

Dankzij de geïntegreerde CRM kunnen verschillende kanalen en webshops allemaal gekoppeld worden aan één platform. Het zit allemaal standaard in de software die bovendien volledig aanpasbaar is aan de noden en individuele wensen. Uniek is dat naast de native B2B oplossing ook een B2C omgeving opgezet kan worden.”

Toekomst

McKinsey onderzoek toont ook aan dat e-commerce nu nog belangrijker is voor B2B bedrijven. “Sinds het begin van de COVID-19-crisis is het belang van digital radicaal toegenomen in alle fases van de buying cycle. Het is nu meer dan ooit belangrijk dat men zich bewust wordt van het belang om als organisatie mee op de digitale trein te springen,” concludeert Menno. “Met onze doorgedreven expertise begeleiden wij deze bedrijven stap voor stap bij het realiseren van een digitale transformatie. Succesvolle B2B e-commerce groei gaat namelijk hand in hand met een of geslaagde digitale transformatie van de organisatie.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*