Omniconnected retailers zijn de winnaars van vandaag (en morgen)

De voorbije periode is e-commerce sterk toegenomen. Er was ook geen alternatief. E-commerce, dat initieel werd gezien als een vorm van convenience, werd opeens de invulling van een primaire behoefte. Het was het enige kanaal in België dat nog beschikbaar was. Nu de winkels weer terug open zijn, daalt e-commerce dag na dag fundamenteel. Neemt niet weg dat er wel nog steeds een belangrijke uplift is ten opzichte van voor de epidemie. Dat onderstreept de filosofie van Tilroy dat omnichannel retailers de winnaars zijn van vandaag en morgen.

Tilroy biedt een online kassasysteem (POS), voorraadbeheer en webshop in één. “Een krachtig omnichannelsysteem voor kleine en grote retailers,” zegt CEO en founder Peter De Ranter. “Alles om je winkel te runnen, dus ook in tijden van lockdown.” De Ranter is wel realistisch en zegt: “Het is maar zelden dat men het offline verlies online weet te compenseren, maar dat is alleszins beter dan helemaal geen omzet. De urgentie van een online kanaal wordt intussen wel gevoeld, gesterkt door corona natuurlijk. Zonder geïntegreerd online kanaal zal de retailer het niet overleven.”

Eén geïntegreerd verhaal

Een omnichannel strategie gaat verder dan alleen een webshop implementeren, meent De Ranter. “Omnichannel gaat over technologie, over hoe je systemen in de winkel en die van de webshop met elkaar kunt verbinden tot een oplossing met één prijs, één klant en één voorraad. Je moet je klanten kunnen bereiken met één geïntegreerd verhaal door overal dezelfde boodschap te verkondigen, zodat je klanten op een consistente manier kunt bedienen. De klant moet centraal staan in de beleving. Omnichannel gaat te veel over systemen, omniconnect gaat over de relaties, je relatie als retailer met de consument. We gebruiken de techniek om de link te leggen met de klant, zodat hij aan je denkt als hij een koopidee heeft. Zonder deze connectie heb je enkel technologie, en dat werkt niet.” 

Drie pijlers

Een OmniConnect aanpak helpt retailers op drie pijlers de connectie met de klant te optimaliseren, vervolgt De Ranter. “Ten eerste is dat een uniform beeld over alle kanalen, het realiseren van één uitstraling zowel online als offline. Vervolgens is het belangrijk om in te zetten op het realiseren van relevante content. Dat kan gaan over producten, maar zeker ook over het dna van je bedrijf. Een van onze klanten, actief in de verkoop van outdoor artikelen, publiceert regelmatig blogs of content over buitenactiviteiten. Nooit of zelden over de producten zelf. Dat werkt fantastisch. Je wordt bekend als bedrijf dat inspireert en knowhow in huis heeft. De verkoop volgt dan automatisch. Tot slot biedt OmniConnect de mogelijkheid om loyaltyprogramma’s over alle kanalen heen te faciliteren. Kortingspunten die offline worden opgespaard, kunnen ook online worden ingewisseld.”

Met OmniConnect kunnen retailers echt het verschil maken, concludeert De Ranter. “Zelfs retailers die vóór corona nog twijfelden aan het succes van hun online business of die het op een laag pitje hadden gezet, hebben daar uiteindelijk toch de vruchten van geplukt. Nu merken we dat we volop aanvragen krijgen van retailers, zodat ze klaar zijn voor een eventuele volgende golf van de epidemie, maar ook omdat ze ervan overtuigd zijn dat omniconnectie de nieuwe norm is. De verbinding aangaan met de consument over alle kanalen heen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*