Salo casus: eigen webwinkels voor 600 installateurs

B2B keyboard

Salo is een groothandel in artikelen voor installateurs. Het assortiment beslaat ruim 350.000 artikelen, onder meer op het gebied van elektra & licht, sanitair, dakbedekking, verwarming, ventilatie & air conditioning. Om te zorgen dat de aangesloten installateurs (ruim 600) makkelijker het volledige assortiment aan hun eigen klanten kunnen verkopen heeft myShop.com de Salo App ontwikkelt. Installateurs kunnen hiermee een eigen webwinkel starten, producten selecteren uit het Salo assortiment en starten met online verkoop. Orders via de webshop worden vervolgens door Salo centraal uitgeleverd.

myShop.com is begonnen als e-commerce platform waarmee ondernemers snel en eenvoudig een webwinkel of B2B ordersysteem kunnen opzetten. myShop.com biedt snelle, buitengewoon flexibele, webshops die desgewenst naadloos geïntegreerd kunnen worden in een bestaande bedrijfswebsite en gekoppeld kunnen worden aan bestaande bedrijfsprocessen.

myShop.com biedt verschillende diensten. myShop E-commerce functioneert als platform voor ondernemers die zelf een webshop willen inrichten. myShop Solutions kan desgewenst het gehele traject of een deel daarvan voor je verzorgen: van design en bouw tot branding en fulfilment. Bij myShop Expert kan je terecht voor ondersteuning tijdens de exploitatie en myShop Academy biedt alles op het gebied van opleidingen.

Marcel Ambriola, CEO myShop.com: ‘Hoe werkt het? Een installateur heeft nog geen webwinkel en wil zijn of haar klanten beter bedienen. Via Salo wordt een webwinkel geopend die een domein (www.mijnbedrijf.nl) naar keuze krijgt. De webwinkel biedt alle functionaliteiten van het myShop.com platform en nog een aantal interessante extra’s. Na opening van de webwinkel kan in de AppStore de Salo App worden geactiveerd. Hiermee wordt het volledige Salo assortiment automatisch ontsloten in deze webwinkel – en 2 keer per week geüpdate. Een installateur hoeft hier zelf niets voor te doen. Standaard is de zogenaamde basis selectie (6.000 artikelen) geactiveerd en zichtbaar in de webwinkel. In de App kan de installateur vervolgens door de productgroepen heen bladeren en minder of meer artikelen selecteren. Elke installateur kan dus snel en makkelijk eigen selecties maken en het assortiment inrichten naar eigen smaak.’

Installateur bepaalt zijn eigen verkoopprijzen

In de App is de mogelijkheid om per artikel een verkoopprijs te bepalen door het opvoeren van een marge. Dit kan op product en productgroep niveau. Met name dit laatste scheelt veel tijd bij het actueel houden van de webwinkel. Wil de installateur het eenvoudig houden dan kan er ook voor worden gekozen om 1 marge (t.o.v. de eigen inkoopprijzen) op het hele assortiment te zetten. Last but not least, middels de App kan een installateur ook via een Excel prijzen van het hele assortiment importeren.

Marcel Wijnstekers, directeur van Salo: ‘Veel van onze installateurs gaan een nieuw tijdperk in. Van oudsher werken we in een traditionele markt, dit terwijl veel aangesloten leden bijvoorbeeld kortgeleden het bedrijf hebben overgenomen en veel meer willen doen met internet. Hierbij willen we onze leden helpen en uiteindelijk natuurlijk de consument. Door deze e-commerce oplossing kan de consument kiezen uit een groot assortiment maar heeft nog steeds dezelfde vakspecialist als aanspreekpersoon. Gekozen is voor myShop als aanbieder van de webwinkel omdat myShop een zeer uitgebreide e-commerce platform aanbiedt en deze met minimale aanpassingen (maatwerk) geschikt is gemaakt voor het automatisch leveren van ons uitgebreide assortiment.’

Elke webwinkel wordt standaard opgeleverd met het zogenaamde Salo design. Dit is een uniek design voor de Salo installateurs. Leuk, maar niet verplicht. Installateurs kunnen ook kiezen voor een eigen design of het design laten aanpassen aan hun eigen huisstijl. Een installateur heeft ook op artikelniveau veel vrijheid. Zo kunnen, naast het uitgebreide Salo assortiment, ook eigen artikelen worden toegevoegd, bijvoorbeeld als een installateur samenwerkt met meerdere leveranciers of inkooppartijen.

Salo assortiment & eigen artikelen toevoegen

In de gesprekken met Salo is veel gesproken over de kansen en bedreigingen voor installateurs als het gaat positionering binnen zoekmachines (SEO). Niet elke installateur is hetzelfde, ook in de webwinkel moet de installateur zich kunnen onderscheiden in de markt. Daarom heeft Salo er voor gekozen om elke installateur de mogelijkheid te geven de product informatie naar eigen inzicht aan te laten passen zodat de installateur goed kan aansluiten bij zijn eigen doelgroep. Door deze mogelijkheid kan een installateur zich ook goed positioneren binnen zoekmachines (SEO). myShop heeft er voor gezorgd dat aanpassingen van de installateur automatisch verwerkt worden in het assortiment van Salo en daarmee elke webwinkel zijn unieke content kan aanbieden. Op het moment dat het assortiment wordt ververst wordt per artikel gekeken of er unieke teksten aanwezig zijn en deze worden gebruikt als dat het geval is.

Marcel Ambriola, CEO van myShop.com: ‘Steeds meer (potentiële) opdrachtgevers hebben behoefte aan maatwerk maar willen niet het wiel steeds opnieuw uitvinden. Doordat er op ons SAAS platform al zeer veel functionaliteiten standaard aanwezig zijn èn we elke klant maatwerk kunnen bieden zijn de ontwikkelkosten vele malen lager dan bij conculega platformen. Dit kwam goed tot uiting bij de ontwikkeling van de Salo App, een mooi voorbeeld van een groothandel die op zoek is naar nieuwe marktmogelijkheden voor alle aangesloten installateurs’.

Doordat installateurs standaard alle mogelijkheden op het myShop.com platform kunnen benutten is veel mogelijk. Denk aan het lanceren van meerdere webwinkels (targetshops), elk gericht op een bepaalde niche, of ondernemen in het buitenland door bijvoorbeeld een Belgische of Duitse shop te openen.

Orders kunnen centraal afgehandeld worden door Salo en worden verwerkt in Microsoft Dynamics. Bestellingen in de webwinkel worden daarbij automatisch doorgezet naar Salo en daarmee wordt de installateur ontzorgt. Niet alleen de bestellingen maar ook voorraadbeheer wordt in de webwinkel automatisch toegepast. Salo zorgt er daarbij voor dat het assortiment in de webwinkel altijd bestaat uit producten die goed te leveren zijn.

Bijzonder aan dit project:

ñ Assortiment bestaande uit 350.000 producten beschikbaar voor elke aangesloten retailer.

ñ Koppeling met Microsoft Dynamics: dynamische voorraad en orderverwerking.

ñ Elke retailer kan zelf productinformatie verrijken en aanpassen.

ñ Retailer kan eigen producten toevoegen en meerdere webwinkels openen.

Nu de Salo App gereed is, is het tijd voor de volgende stap: de uitrol onder de installateurs. Medewerkers van Salo hebben een trainingsdag gehad om de ins en outs van het myShop.com platform beter te kunnen begrijpen. Installateurs kunnen hierdoor – naast de reguliere support door het myShop team – ook voor gebruikersvragen terecht bij Salo, dit om de drempel zo laag mogelijk te houden. Uitgangspunt is dat installateurs zoveel mogelijk worden geholpen, niet alleen bij het opzetten van de webwinkel maar ook bij alle belangrijke vervolgstappen die hierna komen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*