Snelle resultaten met unified commerce

Het verkleinen van online en offline grenzen is een belangrijke – en verplichte – succesfactor geworden voor retailers. Toch moeten er veel problemen worden overwonnen om een ​​bedrijfs- en IT-infrastructuur op te bouwen die een succesvolle omnichannel-klantervaring mogelijk maakt. Unified commerce is volgens Jan Henderyckx, Partner bij BearingPoint, daarin een onmisbare schakel.

Het gedrag en de verwachtingen van de consument zijn veranderd: ze zijn mobieler en verbonden en minder merkloyaal. “Veel retailers en merken hebben begrepen hoe ze een digitale strategie kunnen gebruiken als het gaat om het vergroten van de naamsbekendheid, maar weinigen van hen hebben een echte omnichannel-strategie opgezet,” meent Henderyckx. “Logisch ook, want om een ​​echte omnichannel-relatie met hun klanten op te bouwen, moeten retailers en merken grote veranderingen doorvoeren.” Veranderingen waar Henderyckx op doelt zijn onder meer een nieuwe IT-architectuur, een aangepast programma voor verandermanagement, een consistent communicatieplan, … en vooral een nieuwe mindset. “Wij helpen retailers om elke interactie met de klant te optimaliseren en een consistente en gepersonaliseerde merkervaring te bieden, ongeacht welk kanaal. BearingPoint combineert daarbij zakelijke en operationele expertise en helpt retailers, consumptiegoederen en luxemerken bij het bouwen en versterken van hun digitale en omnichannel-strategie. Wij leveren management- en technologieadvies met een verschil. We stimuleren verandering in de bedrijven van onze klanten door op maat gemaakte oplossingen op maat te creëren.”

Categoriemanagement

Categoriemanagement, het concept van het beheren van categorieën als strategische business units, helpt retailers een duurzaam concurrentievoordeel op te bouwen en investeringen te prioriteren door rekening te houden met de behoeften van de klant. Henderyckx: “Van data-analyse tot lokale implementatie, BearingPoint ondersteunt retailers op een pragmatische manier in hun transformatieprogramma. In een zeer onstabiele economie en een felle concurrentie gaat categoriemanagement over het uitzoeken van wat de consument wilt om zo een betere winkelervaring te bieden dan concurrenten. Met het juiste categoriemanagement ontvangt de klant het juiste assortimentsaanbod met optimale prijzen tegen de juiste plaatsingen in winkels. 

Wij zijn ervan overtuigd dat een succesvol verbeterprogramma voor categoriebeheer feitenanalyse, duidelijke richtlijnen en gestructureerde processen vereist in plaats van oude gewoonten of intuïtie.”

360° klantbeeld

“E-commerce en omnichannel worden nu beschouwd als volwassen processen binnen de meeste bedrijven,” zegt Henderyckx. “De trend is nu verschoven naar de volgende stap: het beheren en beheersen van gegevens en informatie binnen en buiten het bedrijf, de uitdaging voor retailers die streven naar het implementeren van een 360° klantbeeld. Robuuste en flexibele IT-architectuur en tools zijn een voorwaarde voor succes, samen met gegevensbeheer en optimalisatie van bedrijfsprocessen. Big data en analyse bieden ook een nieuwe dimensie in gegevensbeheer, die mogelijk nieuwe gebieden voor verbetering van de bedrijfsactiviteiten openen (fraudedetectie, klantgegevensbeheer, realtime analyse). Onze sterke overtuiging is dat succesvolle transformatieprogramma’s zijn gebaseerd op een holistische benadering waarin bedrijfsprocessen, organisatie en IT nauw met elkaar verbonden zijn. Onze aanpak brengt ons diepgaande begrip van retailprocessen en best practices samen met onze uitgebreide kennis van IT-projectimplementatie tijdens uw transformatie.”

Geweldige kansen voor fysieke retailers

Met de opkomst van digitale technologieën worden retailers geconfronteerd met enorme uitdagingen en geweldige kansen. “Traditionele fysieke bedrijven ondergaan een transformatie waarbij de fysieke winkels steeds meer een showroom worden voor klanten om het merk te ervaren en geïnspireerd te raken. Nu e-tailers winkels en pop-ups openen of vrachtwagens gebruiken om consumenten te bereiken, verschuiven de verkooppunten. E-tailers bieden ook steeds meer omnichannel-services, waaronder een uitgebreid assortiment, hogere productbeschikbaarheid en aanpassing van producten en ervaringen. Geconfronteerd met deze snelle veranderingen en de talrijke technologische innovaties, moeten retailers de rol van de verkooppunten verschuiven en herdefiniëren. Wij ondersteunen retailers bij toonaangevende optimalisatieprojecten voor hun verkooppunten, zoals re-engineering (lean management) van de winkelprocessen, openings- en onderhoudsprocessen, ondersteuning van digitale en frontoffice-oplossingen, zowel selectie als configuratie. Maar ook prestatieanalyse van de verkooppunten en optimalisatie van de plattegronden met behulp van de nieuwste tools en technieken.”

Data is een differentiator

Net als veel industrieën, een efficiënt gebruik en beheer van gegevens is het hervormen van de manier waarop retailers opereren en beheren van hun klanten verwachtingen. Phygital partnerships zijn opgericht om nieuwe diensten aan te bieden, de afhandeling te optimaliseren en toegang te krijgen tot nieuwe gegevens. Kunstmatige intelligentie beïnvloedt klantreizen door een beter inzicht in het koopgedrag van klanten en creëert gepersonaliseerde, maar geautomatiseerde klantinteracties die loyaliteit en merkbetrokkenheid stimuleren. “In een digitale wereld biedt het efficiënte beheer van de datawaardeketen retailers een ongekende kans om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen en te anticiperen. Retailers die de waarde van hun gegevensassets zullen benutten om processen te optimaliseren, het gedrag van klanten te begrijpen, hun digitale transformatie te ondersteunen en deel te nemen aan een uniforme commercestrategie, zullen een aanzienlijk voordeel krijgen ten opzichte van de concurrentie,” aldus Laurent Fayet, Head of Data & Analytics.

Felle concurrentie, snel evoluerende markten en organisaties maken verkoopactiviteiten nog complexer, resumeert Henderyckx. “Een van de belangrijkste succesfactoren is een verkoopteam dat up-to-date is met meerdere kanalen en in staat is om zijn inspanningen voortdurend aan te passen en te optimaliseren om nieuwe markten en kansen te benutten. En om niet-geoptimaliseerde kosten te verminderen en efficiëntie te behalen. Het pleit voor een unified commerce strategie. Wij helpen retailers en bedrijven graag die transformatie te maken en snel resultaten te behalen.”

BearingPoint is een onafhankelijk management- en technologieadviesbureau met Europese wortels en een wereldwijd bereik. Het bedrijf is actief in vier units: Consulting, Solutions, Business Services en Ventures. Consulting heeft betrekking op het adviesbedrijf; Solutions biedt de tools voor succesvolle digitale transformatie, geavanceerde analyses en wettelijke vereisten; Business Services biedt managed services buiten SaaS; Ventures stimuleert de financiering en ontwikkeling van start-ups. “Het is essentieel voor ons om zaken te doen met een hoog integriteitsniveau in al onze interacties,” zegt Jan Henderyckx, Partner bij BearingPoint. “In een veranderende en steeds uitdagende commerciële en regelgevende en nalevingsomgeving willen we bereid zijn onze manier van werken aan te passen om ervoor te zorgen dat we altijd zaken doen op de meest geschikte, ethische en transparante manier.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*