Van artikelbestand naar e-business platform

Plenion0616

Als groothandel in HVAC artikelen – de afkorting van heating (verwarming), ventilation (ventilatie) en airconditioning (airconditioning of koeling) – voor professionals is Xilio ontstaan uit de samensmelting van twee gereputeerde specialisten: Domestibel en Klimacomfort. De integratie van de twee bedrijven was het perfecte moment om een nieuw ERP systeem te implementeren. Ze hebben de hulp van ERP specialist Plenion ingeroepen om het artikelbestand te kunnen koppelen aan een e-business platform.

“We zochten een futureproof systeem, ondersteund door een partner met ervaring in onze specifieke eisen wat betreft B2B verkoop, maatwerk, logistiek en projectmatig werken. Onze keuze viel op Plenion, die al een pak ervaring en sterke referenties in de HVAC sector hadden,” zegt Wesley Verlez van Xilio, exclusief verdeler van een vijftal premium HVAC merken. Plenion is gespecialiseerd in het maken van ERP toepassingen en concentreert zich op het automatiseren van logistieke bedrijven en projectmatige bedrijven, zoals Xilio, actief in eender welke sector.

Interactie
Erwin Martens: “Xilio had nood aan een ERP toepassing met het accent op de integratie van alle productinfo, foto’s, tabellen en technische fiches, zodat deze ook online beschikbaar is voor installateurs. Daarnaast moesten we voorzien in een koppeling met het e-business platform; de interactie tussen de groothandel (Xilio) met zijn klanten (installateurs). In dit geval heeft Xilio een deftig kantoor en magazijn, maar we zien ook steeds meer groothandels die enkel content beheerder zijn en waarbij de orders in het ERP systeem direct gelinkt moeten zijn met logistiek partners. Dat is hier niet het geval. Veelal komen installateurs de producten zelf afhalen. Het ERP systeem bestaat dus ook uit een volledig artikelbestand, maar dat is verrijkt met alle beschikbare informatie en specifieke website teksten. Ook worden gerelateerde producten getoond. Wij stellen de data uit het ERP systeem via een xml bestand beschikbaar aan een derde partij die het verwerkt.”

Quasi standaard platform
Plenion werkt volgens Martens met een quasi standaard platform. “Zodra de klant beslist e-business wise te gaan is het een kwestie van doorgeven van de info aan een professionele websitebouwer via een xml link. Deze kan de producten uploaden en bestellingen terugsturen. Zowel het configureren als het verwerken van de order is een standaard in ons pakket. We leveren uitgebreide sjablonen waarbij de klant kan beslissen welke info nodig is om het ERP te volgen. Ook als velden bijvoorbeeld worden genegeerd blijft het systeem gewoon draaien.”

Net als Xilio werken meerdere van hun klanten (installateurs) met Plenion. Plenion bevat functionaliteit om die klanten bestelling te laten plaatsen rechtstreeks vanuit hun Plenion ERP, die klanten moeten dus niet eens meer op de Xilio webshop komen. De HVAC groothandel onderzoekt op dit moment welke klanten hierin willen meegaan en is voornemens dit in 2017 verder uit te rollen.

Volgens Verlez bespaart het nieuwe ERP systeem in combinatie met de koppeling aan een e-business platform veel tijd. “We hoeven ons bovendien nooit zorgen te maken over fouten, dubbele of verkeerde informatie. Omdat ook alle technische info voor de installateur inzichtelijk is, wordt ook de klantendienst minder vaak gebeld. Al verkiezen sommige installateurs toch nog altijd een telefonisch gesprek met onze specialisten. Anderen zien vooral de voordelen in zodanig dat ze ook na kantooruren kunnen inzien hoe ze bijvoorbeeld componenten moeten installeren.” De reacties van de installateur zijn dan ook zeer positief. “De eerste stappen zetten naar een online omgeving is voor sommige klanten niet eenvoudig, maar we nemen ze indien gewenst letterlijk bij de hand om hun account op te zetten en een eerste bestelling te plaatsen. En eenmaal vertrouwt, willen ze niet anders mee,” zegt Wesley Verlez tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*