Van curiositeit tot onmisbare schakel

Korazon

We hebben het internet de afgelopen jaren zien evolueren van een curiositeit tot een medium, een tool, die dwars door een onderneming snijdt. Dat zegt Philip Vanassche van Korazon. “We gaan altijd vanuit het hart van een onderneming kijken hoe internet op een slimme manier geïntegreerd en gebruikt kan worden en doen dat altijd aan de hand van drie belangrijke aspecten.”

De drie aspecten die Philip Vanassche bedoelt zijn communicatie, verkoop en realisatie. “Het begint met communicatie; mensen moeten weten dat je bestaat. Vervolgens kun je je product of dienst gaan verkopen via een webwinkel. Een webwinkel is daarbij meer dan een lijstje met producten of diensten die online staat. Denk ook richting een klantenportaal waar je bestaande klanten extra service kunt bieden, zoals van elk product een handleiding of technische fiche. Zo kun je de klant meer bieden en kun je de binnendienst een stukje ontlasten. Mensen hoeven voor extra informatie immers niet meer een telefoontje te plegen. Tot slot verstaan we onder realisatie het doorvoeren van een efficiencyslag richting bedrijfsprocessen. We gaan op zoek naar die processen in een onderneming die vandaag nog niet ondersteund worden door software. Door manuele handelingen te automatiseren, kun je efficiënter gaan werken; in minder tijd en met niet bestaande foutmarges.”

Ondersteund door software
Philip Vanassche geeft graag enkele voorbeelden van de genoemde werkwijze. “SCD, een officieel gecertificeerde hersteller van elektronische apparaten, bedient zowel consumenten, dealers uit groot- of kleinhandel als importeurs. Dat SCD voor elke doelgroep klaarstaat, is ongetwijfeld een fantastische service. Maar hun veelzijdigheid brengt ook heel wat administratieve rompslomp met zich mee. Daarom gingen ze op zoek naar een systeem waarmee ze hun administratieve processen gemakkelijker kunnen opvolgen. Het betreft het beheer van herstellingen, de registratie van klanten en verdelers, en de integratie met het achterliggende beheersysteem (In Motion). Korazon ontwikkelde een webapplicatie waarmee de verschillende doelgroepen gegevens voor herstellingen kunnen doorgeven aan SCD. De merken zien onmiddellijk zelf ‘hun’ herstellingen. Het systeem biedt de mogelijkheid om een garantiecontrole uit te voeren, het gewicht van een apparaat te meten en een kostenraming voor herstel te maken. Handig is ook dat het alle merken met hun verschillende types bevat. Dankzij de webapplicatie ontvangt SCD een order per herstelling. Hierdoor gebeuren er minder fouten bij de orderopvolging, wat leidt tot tevreden klanten.”

En voor een transportbedrijf heeft Korazon de planning geautomatiseerd. “Voorheen kreeg iedere chauffeur dagelijks een afdruk mee van de planning, die in de loop van de dag door allerlei onvoorziene omstandigheden nogal eens wijzigde. Met als gevolg dat de papieren afdruk waardeloos werd en de chauffeurs telkens telefonisch geïnformeerd moesten worden. Een nerveus en tijdrovende werkwijze. Wij hebben een webapplicatie gebouwd die gekoppeld is aan de planning software van het transportbedrijf. Chauffeurs krijgen hun actuele informatie voortaan real-time op de tablet via heel eenvoudige schermen, waarvoor we de informatie halen uit de planning software. Niemand hoeft zo nog te bellen naar elkaar. Dat werkt een heel pak efficiënter.”

Efficiencyslag
Ons doel is om vanuit het hart van een onderneming processen te optimaliseren en te verbinden, zodanig dat vanuit een applicatie een flinke efficiencyslag gerealiseerd kan worden. Vanassche: “We brengen in kaart welke processen verbeterd kunnen worden en zoeken daarbij ook naar gaatjes in bestaande software die ondernemingen gebruiken. We bepalen dus de webstrategie, webontwikkeling en doen de webimplementatie. En eens dat een applicatie online staat, bekijken we of deze doet wat hij moet doen in functie van de strategie die bepaald is. Onze grootste troef is met name onze ervaring,” meent Vanassche. “We zijn al heel lang bezig, bestaan 26 jaar en werken met een team van vaste medewerkers. Een trouw team, met weinig verloop. Dat maakt dat we continuïteit kunnen bieden aan de klant, niet alleen vandaag, ook volgend jaar en over vijf jaar.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*