Data in actie brengen

SAP0217

Tot een jaar of vijf geleden, lag de focus bij retailers vooral op het zoveel mogelijk verzamelen van data. Nu bevindt een retailer zich in de situatie dat hij over heel veel data beschikt, maar niet altijd goed weet hoe hij hier waarde uit kan halen. Relevantie is namelijk zeer belangrijk. Om de data in actie te brengen, komen moderne technologieën en analytic tools steeds meer in de picture. Dat zegt Fabrice Van Ex van SAP Belux. Hij legt uit hoe een retailer zijn data in actie kan brengen.

Bezint eer ge begint. Een gezegde dat volgens Fabrice heel belangrijk is als het gaat om relevantie creëren. “Wat zijn de doelstellingen en wie wil je als retailer bereiken? Er zijn heel veel mogelijkheden om doelstellingen te bereiken. Wij helpen retailers relevant te zijn door data op het juiste moment te gaan toepassen. Analytics speelt daarin een belangrijke rol, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de consument de meest relevante aanbiedingen krijgt te zien op het scherm, of een voorstel om naast product A ook een bijproduct te kopen. Bol.com is daar sterk in. Het is pure analytics en gebaseerd op het profiel of het surfgedrag van de bezoeker. Zo laat onze oplossing retailers niet alleen toe om een zogeheten 360 graden zicht te krijgen van zijn klanten, het gebruik van de juiste (predictieve) modellen zorgt ervoor dat de acties en voorstellen naar de consument toe, heel relevant worden.”

Hyper relevant zijn
De oplossing die SAP aanbiedt, dient dus niet alleen om alle data te collecteren, maar ook om de juiste manier de targeting te realiseren. Fabrice: “Onze cloud based oplossing, SAP Hybris, ontsluit alle data van de klanten en berekent met SAP Predictive Analytics hoe hyper relevant te zijn naar de klant toe. Het resultaat is dat het success van marketingacties een sterke stijging kent, hetgeen resulteert in een verhoogde omzet en betere marges.” Volgens Fabrice zijn er in retail vele mogelijkheden om optimalisaties te doen, met een rechtstreekse impact op de marges, zonder daarbij persoonsgebonden data te hoeven inzetten waarbij het privacyvraagstuk aan de orde komt. In retail gaat veel bruikbare data om. Zo kan perfect worden bekeken wat het effect is van bijvoorbeeld een prijsverhoging van 1% op de verkoop, zonder in het vaarwater van klantdata of klantgerelateerde data te komen. Ook kun je in de fysieke winkel bijvoorbeeld berekenen wat de kans is dat de wachtrij aan de kassa langer is dan vijf personen. Via onze analytics oplossingen, worden alle data omgezet in waarde waarbij berekend wordt hoeveel kassa’s er op elk moment geopend moeten zijn om bijvoorbeeld lange wachtrijen te voorkomen.”

HANA
Het dataplatform van SAP is zeer schaalbaar. “Data kan snel worden gelezen, bewerkt en geanalyseerd,” zegt Fabrice. “Het hart van het platform wordt gevormd door een zeer schaalbare, in-memory database, die SAP HANA heet. Alle type data wordt hierin gestockeerd, zowel transactiedata als externe data, zowel gestructureerde als ongestructureerde zoals commentaren op websites en reviews op sociale media, maar ook sensordata met info over de performantie van machines, temperaturen, luchtvochtigheid, ….Al die data worden in het SAP dataplatform verwerkt teneinde de juiste inzichten te krijgen en deze, al dan niet in real-time, te gaan omzetten in acties. Retailers die al met een open source datacollectiesysteem werken, zoals Hadoop, kunnen deze uiteraard perfect koppelen aan het platform. ”

Fabrice Van Ex benadrukt dat SAP Belux altijd projecten samen met de retailer aangaat, al dan niet begeleidt. “Onze ervaringen met andere bedrijven en retailers helpen om de beste inzichten uit data te halen. Het gebruik van analytics laat op een vrij eenvoudige manier toe om na te gaan wat de ideale prijssetting is voor een product, een next best offer te berekenen, het beste bijproduct met de hoogste kans tot aankoop te bepalen, of de kans te berekenen dat een retailer een klant verliest, resumeert Fabrice. “Ons doel is om de data van retailers in actie te brengen en hierdoor waarde te creëren. Via een overzichtelijk dashboard kan de hele organisatie bovendien snel verbanden leggen en het resultaat van de acties nauwgezet opvolgen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*