Het gemak van mobiel shoppen

shhs

Meer en meer potentiële klanten bezoeken webwinkels met hun mobiel of tablet. Je zult dus betaalopties moeten aanbieden die aansluiten op dat gebruik. Niet alleen een betaaloptie die mobiel geschikt is, maar ook een website die de mogelijkheden ondersteunt voor mobiele bezoekers. Dat zegt Paul Groenendaal van CardGate.

De laatste jaren is er een verschuiving van de markt gaande, vervolgt Groenendaal. “Meer en meer bezoekers hebben het gemak van mobiel winkelen ontdekt. Het aansluiten van de webwinkelier op deze verschuiving heeft een positieve invloed gehad op de bezoeker. Meer en meer bezoekers ontdekken dat hun favoriete winkel perfect mobiel bezocht kan worden. Vanuit hun luie stoel kan men winkelen zoals men al gewend was.”

Impulsaankopen

In het algemeen kun je vaststellen dat meer en meer betalingen gebeuren via de mobiele telefoon en tablet, constateert Paul Groenendaal. “Het is dus een feit dat impulsaankopen nu echt doorzetten door middel van het aanbieden van een makkelijke, mobiele betaaloplossing. Mede hierdoor zal de e-tailer zijn shop ook in een mobiele lay-out moeten presenteren, teneinde minimaal de conversie vast te houden. Mocht de ondernemer zijn site mobiel niet optimaliseren, dan zal op den duur de conversie afnemen, omdat mobiele- en tabletbezoekers het gemak missen en dit gaan halen bij de concurrent.”

De consument wil gemak zonder barrières, benadrukt Paul Groenendaal. “Men wil winkelen zonder dat men wordt lastig gevallen met allerlei regels. Het is aan de webwinkelier om een ervaring te creëren die aansluit op de verwachtingen van de consument. Snelheid, veiligheid en gemak zijn hierin de belangrijkste punten.”

Brede dekking

Groenendaal: “De webwinkelier zal op zoek moeten gaan naar een PSP die internationaal op de hoogte is van de wet- en regelgeving. Het grote voordeel dat een dergelijke PSP biedt, is dat men een bredere dekking heeft en alles onder één dak. Het aansluiten bij meerdere PSP’s heeft meer nadelen dan voordelen, men dient meerdere implementaties uit te voeren en er kan een verschil optreden door de kennis van een PSP die zich alleen specialiseert in bijvoorbeeld nationale betalingen. Een PSP die zich op de internationale markt begeeft, zal tenminste vijf betaalopties aan hun klanten moeten aanbieden. Naast naar de lokale betaalopties zoals iDEAL, Bancontact / MrCash en GiroPay zal men ook betaalopties moeten aanbieden die specifiek voor dat land gelden. Denk bijvoorbeeld aan Carte Bancaires, de creditcard oplossing die in Frankrijk wordt gebruikt. Waar in de UK voornamelijk creditcard betalingen plaatsvinden heeft Frankrijk specifiek Carte Bancaires. Het niet aanbieden van deze betaaloptie zal resulteren in een negatieve conversie. Consumenten bezoeken de webshop wel, maar haken af doordat ze niet kunnen betalen met hun vertrouwde betaalmogelijkheid.”

Tevens zal de webshop in meerdere talen gemaakt moeten worden om succesvol te zijn in het buitenland, stelt Groenendaal. “Het mag duidelijk zijn dat een Franse bezoeker het liefste een site bezoekt die in zijn eigen taal beschikbaar is. Op die manier creëer je een optimaal bezoekersgemak. De PSP, zoals CardGate, zal de klant adviseren en bijstaan met bijvoorbeeld het leveren van algemene voorwaarden in meerdere talen, zodat de webwinkelier geen investering hoeft te doen om deze juridisch kloppend te krijgen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*