Kopieer niet klakkeloos het B2C proces voor B2B fulfilment

DistriMedia0417

De consumentenmarkt heeft e-commerce omarmd en het gaat allang niet meer om het ‘hebben van’ een webshop maar om de ‘performantie’. Webshops zoeken ook expansie en gaan cross-border naar de omliggende landen of gewaagder, wereldwijd. Voor producenten en eigenaars van merken of unieke producten is er ook de weg naar B2B. Maar dat laatste blijkt geen evidentie. Frank de Wulf van DistriMedia geeft tekst en uitleg.

B2C en B2B vragen volgens Frank de Wulf een verschillende aanpak. “In B2B zijn er bijvoorbeeld hogere administratieve en logistieke eisen. Ook is er een hogere complexiteit: meerdere producten per zending of meerdere ontvangers op één locatie.” Hij geeft enkele voorbeelden. “De hogere administratieve en logistieke eisen uiten zich bijvoorbeeld in het voorzien van de nodige documenten per verpakkingseenheid, per zending, een paklijst, een zogenaamde Advanced Shipping Note, een vooraanmelding en afleveren op bepaalde dag en/of uur of het afstemmen met de transporteur voor beschikbaar zijn van bepaalde ‘leverslots’ aan een specifieke loskade. Als het gaat om een hogere complexiteit moet je denken aan meerdere producten per zending, het aanpassen van de verpakking aan de zending zodat er niet teveel lucht verstuurd wordt of omgekeerd teveel pakken per zending zijn, zendingen die op verschillende tijdstippen binnenkomen groeperen en deelleveringen vermijden,… Daarnaast vragen meerdere ontvangers per locatie adreslabels en systemen die uitgebreide adressen en ‘ter attentie van’ velden aankunnen.”

Logistieke dienstverleners en fulfillment bedrijven proberen volop om een stukje van deze groei mee te nemen, ziet Frank de Wulf. “Met grote regelmaat wordt voor een B2B levering echter een vereenvoudigde B2C leverstraat gebruikt die onvoldoende aan de klantwens voldoet. Dit leidt tot heel wat absurde situaties en extra kosten die binnen B2C niet van tel zijn. Zo worden zendingen bijvoorbeeld de volgende dag afgeleverd terwijl ze pas een week later verwacht werden. Gevolg: de hele zending wordt geweigerd. Of bevat de levering een standaard verzenddocument zonder de nodige interne nummers van de B2B klant. Gevolg: de magazijnier weet niet wat te doen met de zending, noch hoe ze te koppelen met de bestelling in zijn magazijnsysteem. Frustratie bij de klant en mogelijk opnieuw een geweigerde zending, retour of in het beste geval tijdsverlies. Of: de transporteur die wordt ingezet door de fullfilment partner heeft geen overeenkomst bij de klant voor een ‘leverslot’ en moet dus langer wachten of verliest tijd om afspraken te maken.”

Frank de Wulf adviseert om een dienstverlener in te schakelen die weet wat de noden zijn in B2B en ook bewezen heeft dat hij perfect de B2C zendingen aankan. Zoek dus naar kenmerken zoals een hybride magazijn met verschillende type stockage stellingen, een distributiecentrum met een performant WMS dat door zijn sterke automatisatie en maatwerk de verschillende stromen B2B, B2C, retail, tijdszendingen en grote hoeveelheden vlot kan verwerken, en naar flexibiliteit om de regels die B2B partners vragen of opleggen aan te pakken en correct te beantwoorden. DistriMedia kan zo een partner zijn,” zegt hij tot besluit.
Over DistriMedia
DistriMedia werd opgericht eind 1994 als logistieke business unit van de Uitgeverij Lannoo Groep. Vanaf 1997 beschikt DistriMedia continu over een ISO 9001 certificaat en sinds 2014 werd jaarlijks het Charter Duurzaam Ondernemen behaald. De fulfillment business unit DistriX die de logistiek van webshops verzorgt is het speerpunt dat onder het motto ‘u runt uw webshop, wij doen de logistiek’ sinds 2014 een steeds belangrijker stuk van de activiteiten inneemt.

De klassieke magazijnoperaties zijn de basis van DistriMedia. De goederen worden aangeleverd en zijn vanaf dat ogenblik, tot aan de levering bij de eindklant (B2C of B2B), onze zorg. Want ook het transport staat onder ons beheer en wordt via gestructureerde keuzes uitbesteed aan onze partners, zoals Bpost, PostNL, TNT, … Wij zetten onze flexibiliteit in om artikelen te herverpakken, sealen, stickeren, in displays te plaatsen en te versturen naar wens van de klant. Ook het toevoegen van extra documenten, promomateriaal of gadgets is geen probleem.”

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*