Laden...

Dromen waarmaken

KBC0517

Het zijn onze klanten die bepalen hoe de toekomst eruit zal zien. De klant is niet langer koning, hij is keizer. De digitale evolutie maakt de klant 24 uur per dag online om het even waar die zich bevindt. Als bankverzekeraar willen we de dromen van onze stakeholders, en daarin tellen we onze 11 miljoen klanten bij, helpen waarmaken en beschermen. Dat zegt Ann Van der Steen van KBC. Ze vertelt over de nieuwste ontwikkelingen, zoals Storesquare, Payconiq en Joyn, en blikt ook alvast vooruit op 2018 wanneer instantbetalingen realiteit worden in België.

We streven er naar om veel meer te zijn dan een bank en een verzekeraar: we maken dromen mogelijk en beschermen ze, zegt Ann. “We willen de mensen die op ons rekenen dag na dag inspireren, ondersteunen en stimuleren. We steunen de lokale economie. Bij KBC zien we duurzaamheid voor een financiële instelling veel ruimer dan de traditionele invalshoek, die meestal vanuit milieu, filantropie of corporate governance vertrekt. We willen kunnen beantwoorden aan de verwachtingen van al onze stakeholders, niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst. Onze duurzaamheidsaanpak is dan ook gebaseerd op meerdere hoekstenen. Onder meer willen we onze positieve impact op de samenleving vergroten en willen ondernemerschap stimuleren en ondersteunen. Ondernemers zijn overal. Ze staan onder meer door de snelle digitalisering voor grote uitdagingen. Daarin willen wij hen steunen met daad en raad.”

Keizer
Ann vervolgt: “Zoals gezegd is de klant niet langer koning, hij is keizer. De klant geeft ons de signalen dat hij daartoe alle technologische middelen bij de hand heeft via zijn mobiele devices: smartphone, smartwatch, tablet,… Tegen eind 2017 zullen 1 miljoen klanten met ons mobiel bankieren vanop smartphone. De trend is door de klant gezet. Wij willen hem daarbij ondersteunen. Meer en meer ook is betalen geïntegreerd in het aankoopproces van de consument én in het verkoopproces van de handelaar. Wie online gaat, surft naadloos van de ene toepassing naar de andere. Een bestelling plaatsen bij de verkoper, betalen via de bank, laten leveren via een transportbedrijf…het ganse proces loopt naadloos door tot het pakje op zijn bestemming toekomt. Logisch dat hieruit een nieuwe snel groeiende tendens in het leggen van partnerships zichtbaar wordt. Zo investeert KBC onder andere in Payconiq om snel en eenvoudig betalen met smartphone mogelijk te maken, in Storesquare om onze handelaars een online marktplaats te bieden, enz.”

Lokale handelaar
De lokale handelaars brengen leven in de stad, maar staan volgens Ann voor grote uitdagingen door de opkomst van de e-commerce en de grote buitenlandse spelers. “In een snel veranderend, digitaal tijdperk, waar consumenten niet meer noodzakelijk buiten moeten komen voor een aankoop, is het van essentieel belang dat handelaars offline en online op een slimme manier combineren. De digitalisatiegraad en het groeipad daarin is voor elke handelaar verschillend. Met een hart voor de lokale economie en de lokale ondernemer neemt KBC initiatieven om hem te ondersteunen. Dat doen we door partnerships te sluiten en daarmee geïntegreerde of gecombineerde oplossingen uit te werken. Bijvoorbeeld: door de investering in Storesquare bieden we de handelaar een online marktplaats en meteen ook de meest innovatieve betaalmiddelen. Door onze investering in Joyn kan de handelaar intekenen op een loyalty platform met meer dan 1 miljoen gebruikers en meer dan 5.000 handelaars. En met Payconiq haalt de handelaar meteen een goedkope en supersnelle betaalmogelijkheid binnen.”

Partnerships
Als grote speler heeft KBC mogelijkheden om partnerships te sluiten met toon- en trendaangevende bedrijven. “Zo kunnen we oplossingen en diensten op poten zetten die kansen en opportuniteiten bieden aan onze ondernemers om verder aan hun toekomst te bouwen,” meent Ann. “Op die manier steunt KBC het algemeen ondernemerschap. Vanuit zijn kernmétier zal KBC uiteraard de ontwikkelingen in de betaal- en verzekeringswereld op de voet volgen. En die combineren met de partnerships. Zo zal de klant te allen tijde kunnen rekenen op een professioneel advies en als hij dat wenst gebruik kunnen maken van de laatste innovaties, zoals Paypage, een betaalpagina voor webshops en vanaf 2018 van instantbetalingen.”

Instantbetalingen
Met instantbetalingen kunnen klanten 24 uur per dag geld overschrijven én ontvangen. Het geld is binnen enkele seconden beschikbaar op de rekening van de begunstigde, zelfs bij een andere bank. Ann: “Dat is natuurlijk een belangrijk voordeel voor de handelaar want hij zal te allen tijde een veel beter zicht hebben op de actuele stand van zijn inkomsten. KBC en CBC spelen al van in het begin een leidende rol bij de ontwikkeling van deze innovatie en hebben de ambitie om instantbetalingen op te nemen in hun aanbod vanaf november 2018, samen met de meeste Belgische banken. Uiteraard omarmen we dit project om het op onze beurt tot een welgekomen nieuwe oplossing aan onze ondernemende klanten te kunnen aanbieden.”

  • DELEN