ERP-gekoppelde webshop verhoogt user experience

Met ruim 30 jaar ervaring als groothandel in sanitair en verwarming is Sanicomfort een gevestigde naam in West- en Oost-Vlaanderen. Het familiebedrijf heeft als doel de professionele installateur snel en vakkundig vooruit te helpen. Over alle kanalen. Sinds enige tijd staat daarom een compleet nieuwe webshop met uitgebreid klantenportaal live. Een gesprek met Karen Verschuere en Hilde Delrue van Sanicomfort en Lieven Tuytschaever van GMI group, verantwoordelijk voor de bouw van de webshop en de volledige integratie met het ERP-systeem.

Digitalisering is aan de orde van de dag. “Bij de jonge generatie is online shoppen inmiddels goed ingeburgerd,” zegt Verschuere terecht. “Die evolutie zien we ook bij de professionele installateurs. Ze zijn mee met online bestellen. Dat was een van de redenen om te investeren in een nieuwe online omgeving waar installateurs op elk moment van de dag en op elk willekeurig device een bestelling kunnen plaatsen of klantinformatie kunnen inzien.” Hilde Delrue, medezaakvoerder van Sanicomfort: “We hadden al een webshop, maar die was sterk verouderd en kon bovendien wel een nieuw jasje gebruiken. We wilden een digitale omgeving creëren waarin het aangenaam shoppen is met een nieuwe look and feel, mooie foto’s en veel instant informatie. Een groot contrast met de oude webshop die eerder functioneel en heel basic van opzet was. Ondanks de enorme hoeveelheid aan functionaliteiten zien we de nieuwe webshop niet als vervanging, maar als aanvulling op onze bestaande kanalen. Als een klant telefonisch of per mail een bestelling wil plaatsen, kan dat natuurlijk ook nog. Dat is net de kracht van ons familiale karakter.”

GeCommerce

Sanifcomfort heeft bewust gekozen voor een samenwerking met GMI group. “We maken reeds vele jaren gebruik van de diensten van GMI voor wat betreft ons ERP-systeem in Dynamics NAV,” legt Verschuere uit. “Zij kennen ons bedrijf, onze producten en onze noden. Bovendien, de ervaring leert dat als we met twee partners moeten overeenkomen, dat het minder vlot loopt. De e-commerce oplossing GeCommerce integreert naadloos met ons ERP. Dat betekent dat we maar één systeem moeten onderhouden en updaten. We hebben een assortiment van ruim 20.000 artikelen, dus dat scheelt ontzettend veel tijd. Ook het aanmaken van een nieuw artikel is een kwestie van invoeren in het ERP, een paar vinkjes aanklikken en het staat online.” Tuytschaever voegt toe: “Sanicomfort heeft zijn volledige business gestroomlijnd in het ERP. De webshop is een extra kanaal, een bijkomende service die qua onderhoud volledig gestuurd wordt vanuit het ERP. Wij proberen daar van onze kant met GeCommerce uniek in te zijn, omdat we merken dat het onderhouden van enerzijds data binnen een ERP-systeem en anderzijds data en gegevens binnen een e-commerce oplossing dikwijls dubbel werk is.”

Cloudinary

GeCommerce is een extra module die volledig geïntegreerd is in de menustructuur van Dynamics NAV, vervolgt Tuytschaever. “Ook de set-up van de webshop naar content en foto’s toe verloopt centraal vanuit het ERP-systeem. De klant, Sanicomfort in dit geval, hoeft daar niet wakker van te liggen. We maken voor de synchronisatie van aanvullende content voor de webshop, zoals foto’s en video’s, gebruik van cloudinary, een cloud platform. Dat maakt dat we het ERP niet onnodig hoeven ‘vervuilen’. Al die content komt bliksemsnel op het e-commerceplatform terecht.” De naadloze integratie van GeCommerce met Dynamics NAV biedt volop kansen, ook bijvoorbeeld naar opvolging toe. “Op het moment dat er online een offerte wordt aangevraagd of een winkelmandje wordt gevuld, zit dat een milliseconde later al in het ERP. De klantendienst kan hierop direct actie ondernemen, eventueel nabellen als een winkelmandje niet wordt afgerond, enz. Alles met als doel tot een optimale service te komen.”

Lean implementeren

Gezien een assortiment van ruim 20.000 artikelen was het voor Sanicomfort best een tijdrovende klus om alle artikelen op de juiste manier weer te geven. Verschuere: “We zijn er een tijdje mee bezig geweest, maar zijn heel tevreden met het resultaat. Het was bovendien een goed moment om de structuur en bepaalde oude instellingen te herbekijken en een goede logica in te bouwen. Per artikel kunnen we nu heel wat meer kenmerken toevoegen die voorheen niet gespecificeerd waren.” Voor GMI group viel de tijdinvestering daarentegen reuze mee. “Omdat Sanicomfort de processen in het ERP al grotendeels op orde had, konden we GeCommerce vrij lean implementeren,” blikt Tuytschaever terug. “De workload zat hier inderdaad aan de kant van de klant.”

Zachte start

De nieuwe webshop van Sanicomfort staat sinds begin dit jaar live. “We hebben gekozen voor een ‘zachte start’ om eventuele kinderziektes eruit te kunnen halen,” aldus Delrue. “Aanvankelijk was het de bedoeling om de webshop groots te presenteren tijdens onze klantendag. Corona heeft daar een streep doorgehaald. De komende tijd gaan we onze vaste klanten persoonlijk contacteren om op individueel niveau het platform te gaan promoten. Ondanks de ‘zachte start’ merken we toch al een lichte stijging in het aantal weborders. De eerste reacties zijn zeer positief. Nu is het belangrijk om de webshop up to date te houden en ervoor te zorgen dat onze logistiek ook mee kan met hetgeen we online beloven.” Ook GMI group zal betrokken blijven. “Samen zullen we blijven investeren om de digitale omgeving nog toegankelijker en vlotter te maken en de user experience voor de klanten van Sanicomfort te verhogen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*