Laden...

Hoe bescherm je je merk tegen misbruik door andere websites?

siriuslegal0516

De laatste jaren duiken meer en meer vergelijkingswebsites op, denk maar aan beslist.be, besteproduct.nl, keukenervaringen.be, foldercheck.be,… Deze websites vergelijken producten van verschillende merken en kopiëren daarbij (soms ongevraagd) uw logo en productfoto’s én adverteren bovendien vaak op uw handels-of merknaam. Het resultaat is dat klanten die op zoek zijn naar úw producten of úw website op een andere website terechtkomen en dat u zodus mogelijks klanten misloopt. Hoe kan u zich hiertegen wapenen indien u hiervoor geen toestemming hebt gegeven?

  1. Bescherm uw merk

Het gebruik van het merk van uw bedrijf, zonder uw toestemming maakt in eerste instantie een merkenrechtelijke inbreuk uit. Wie uw merknaam zonder toestemming gebruikt, kan dus gestopt worden.

Voorwaarde is dan wel dat uw merk (of logo) werd beschermd als woord-of beeldmerk bijvoorbeeld bij het Benelux-bureau of bij het Europees merkenbureau. Een merkdepot kost, inclusief kost voor advies van een gespecialiseerd advocaat of merkbureau zo’n 750 euro voor de Benelux of 1.500 euro voor de ganse EU.

Ook als uw naam niet als merk beschermd is, maar u deze wel sinds enige tijd gebruikt en uw naam enige bekendheid heeft verworven, mag deze niet zomaar gebruikt worden op een andere website. Van zodra uw naam enige bekendheid geniet, kan u immers van een zekere bescherming genieten op basis van de (on)eerlijke marktpraktijken.

  1. Dwing uw rechten als merkhouder af

Van zodra u vaststelt dat iemand zonder uw toestemming gebruik maakt van uw merk-of handelsnaam is het van belang om hier zeker op te reageren en deze persoon een ingebrekestelling te verzenden. Indien u dit niet zou doen, riskeert u dat dit de positie van uw merk verzwakt. De basis voor deze ingebrekestelling kan niet enkel het merkenrecht zelf zijn, maar ook oneerlijke marktpraktijken in het algemeen zoals parasitaire aanhaking, verwarring stichtende reclame,…

Laat u in dat geval zeker bijstaan door iemand met kennis van zaken.

  1. Check uw naam geregeld in online zoekmachines

Daarnaast is het zeker aan raden om geregeld uw merknaam of handelsnaam in Google in te geven. Niet enkel om de vinger aan de pols te houden bij uw klanten en de markt in het algemeen, maar ook om na te gaan of er niemand anders op uw merk- of handelsnaam adverteert.

Vergelijkingswebsites hebben de vervelende gewoonte om te adverteren op uw naam, waardoor de vergelijkingswebsite – als deze meer heeft geboden op uw merknaam- bovenaan de Google-resultaten komt te staan en daardoor dus mogelijks klanten van u afsnoept. De kans is immers reëel dat de klant, na de vergelijkingswebsite te hebben gecheckt, niet meer op uw website terechtkomt omdat deze van de vergelijkingswebsite rechtstreeks kan doorklikken naar de website van uw concurrent.

  1. Adverteer zélf onder uw naam op Google AdWords

Probeer zelf ook een bepaald marketingbudget aan de kant te zetten om te adverteren op Google AdWords en dit niet enkel onder nuttige trefwoorden, maar zeker ook gewoon onder uw eigen merknaam.

Hierdoor stijgt immers de ‘prijs per klik’ bij AdWords voor advertenties onder uw merknaam, waardoor het voor anderen duurder wordt om te adverteren op uw naam.

  1. Pas de gebruiksvoorwaarden van uw website aan

Indien u beschikt over gebruiksvoorwaarden voor uw website is het aan te raden om hierin een bepaling op te nemen die verbiedt dat de content op uw website (bv. productfoto’s en beschrijvingen) wordt gekopieerd of ‘gescraped’ door andere websites. Een dergelijke clausule is niet 100% waterdicht maar biedt u toch minstens een extra argument wanneer u wil optreden tegen een website die hiervan gebruik zou maken.

  1. Win tijdig advies in

Vragen over bescherming van uw merk of over oneerlijke concurrentie? Ons team bij Sirius Legal is graag tot uw beschikking voor een vrijblijvend eerste gesprek. Contacteer ons op info@siriuslegal.be of via onze website www.siriuslegal.be.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bart Van den Brande, advocaat bij Sirius Legal in Antwerpen, Mechelen en Brussel

  • DELEN