Belang en beheer van domeinnaam vaak onderschat

bnamed0217

Een goede domeinnaam is van vitaal belang voor iedere onderneming. Het is immers de wegwijzer bij uitstek om uw site online terug te vinden. Hoe ga je nu best te werk bij een registratie? Wat is het belang van een onafhankelijke partij om je domeinnamen bij onder te brengen, het belang om je namen te centraliseren en het nut om je namen onder verschillende extensies te registreren? Bart Mortelmans van bNamed, gespecialiseerd in het registreren van domeinnamen, geeft tekst en uitleg.

Uw domeinnaam moet gemakkelijk te onthouden zijn en op een eenvoudige manier geschreven kunnen worden. “In principe moet uw naam de ‘shouted across a crowded bar’ test doorstaan,” zegt Mortelmans. “Als u op café aan de toog uw domeinnaam roept naar iemand aan de andere kant van de toog moet deze persoon uw naam duidelijk kunnen verstaan en in staat zijn om deze zonder problemen tot de volgende dag te onthouden.”

Houd rekening met uw publiek
Vaak hebben websitebouwers de neiging een naam te registreren onder .com of .eu aangezien dit internationale extensies zijn. “Dat is niet slecht maar er zijn ook goede redenen om uw naam onder verschillende landextensies te beschermen,” meent Mortelmans. “We merken dat mensen vrij chauvinistisch zijn ingesteld als het op domeinnamen aankomt. Belgen kiezen blind voor .be, Fransen verwachten .fr en Nederlanders zweren dan weer bij .nl. Dit betekent dus dat wanneer iemand het exacte adres van een website niet kent, deze persoon eerst zal proberen de website te vinden onder de eigen landextensie (een Duitser typt dus .de in terwijl een Spanjaard voor .es kiest). En dit geldt voor elk land. Houd bij de registratie van uw naam dus zeker rekening met de markt waarop u zich richt.”

Enkele jaren geleden deden ook de nieuwe extensies hun intrede (.vlaanderen, .brussels, .gent, .bike; .hosting,…). Hiermee werden voor domeinnamen ontelbare extra mogelijkheden gecreëerd. Mortelmans: “Deze nieuwe gTLDs kunnen een uitweg vormen voor namen die niet meer beschikbaar zijn onder .com of .be en ze geven u de kans om kort en kernachtig uw hoofdactiviteit weer te geven.”

Beheer van domeinnamen
Volgens Mortelmans kan het nuttig zijn om een domeinnaam door een onafhankelijke partij te laten beheren in plaats van door een webdesigner. “De relatie met een webdesigner zou misschien ooit wel eens kunnen vertroebelen of het aanbod van een andere webhoster blijkt toch gewoon beter te zijn. Dan kan het erg interessant zijn om je domeinnamen bij een onafhankelijk partij te beheren. Je kan snel schakelen en zelfs verschillende aanbieders voor webdesign en hosting eenvoudig combineren. En je hoeft niet bang te zijn dat je kostbare intellectual property (want dat zijn domeinnamen uiteindelijk toch) gegijzeld worden wegens discussies over een factuur voor iets helemaal anders. Want zulke situaties komen we spijtig genoeg ook al eens tegen.”

Centralisatie
bNamed helpt ook bij het centraliseren van domeinnamen. “Bij veel bedrijven staan de domeinnamen momenteel her en der geregistreerd,” weet Mortelmans. “Daardoor is er vaak geen overzicht welke namen wanneer verlengd moeten worden. En dat kan soms aardig fout gaan, waardoor belangrijke domeinnamen tijdelijk offline gaan of zelfs volledig verloren gaan. En men weet niet altijd wie er controle heeft over welke domeinnaam. Als er dan een aanpassing moet gebeuren, is het zoeken naar wie de juiste login gegevens heeft. Soms staan namen zelfs geregistreerd op naam van een bijkantoor of een lokale reseller die ondertussen eigenlijk niet meer bestaat. Het centraliseren van de domeinnamen lost die problemen op en is bovendien ook financieel interessant, want meer namen groeperen betekent natuurlijk ook meer korting. Zulke cases doen we eigenlijk erg graag, omdat we hierin merken dat we inderdaad een verschil kunnen maken. We kennen als geen ander de verschillende procedures en mogelijke binnenweggetjes daarin.”

Nameservers diversifiëren
Wat momenteel een ‘hot topic’ is, is het diversifiëren van je nameservers, zo weet Mortelmans. “De nameservers zijn de basis van je domeinnaam. Als die niet werken, werkt er niets. Een tijdje geleden gingen enkele grote internetbedrijven zoals Twitter en Spotify voor een paar uur offline omdat hun, nochtans heel betrouwbare, nameserver provider werd aangevallen met een zogenaamde DDoS. De aanval was niet rechtstreeks tegen Twitter of Spotify gericht, maar ze waren wel ‘collateral damage’. De conclusie was duidelijk: er is maar één manier om niet mee in de klappen te delen als iemand anders aangevallen wordt en dat is door verschillende nameserver diensten te combineren. Dat is iets wat wij nu standaard aanbieden. Zo combineer je met één druk op de knop onze nameservers met cloud nameservers van Google of doe je daar nog eens speciale anti-DDoS nameservers bovenop.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*