De belangrijkste retail- en betalingstrends van 2021

Stefanie Richheimer, VP Western Europe bij Mollie, kijkt vooruit 

Voorspelling # 1: David vs. Goliath: kmo’s gaan een gepersonaliseerd alternatief bieden voor bedrijven als Amazon

De pandemie heeft veel fysieke winkels naar online gedreven en heeft ook de aandacht gevestigd op wat kmo’s te bieden hebben. Kleine en middelgrote bedrijven zijn zich nu bewust van hun sterke punten en hoe ze die kunnen benutten. Ze bieden een relevant en geloofwaardig alternatief voor grotere retailers dankzij hun uitgebreide productkennis, toegang tot specifieke klantgroepen, diepgaande kennis van hun klanten en hun lokale voorraad – wat hen allemaal erg aantrekkelijk maakt voor consumenten. Veel bedrijven hebben ook een vindingrijkheid die ze relevant houdt – veel restaurants en bars zijn tijdens de lockdown bijvoorbeeld snel overgegaan op bezorg- en afhaaldiensten.

Kleine tot middelgrote bedrijven zijn niet alleen in staat om te concurreren met de Amazons van deze wereld, ze zijn ook uniek gepositioneerd om een ​​meer persoonlijke en lokale aanpak te bieden wat de reuzen eenvoudigweg niet kunnen. Volgend jaar geven kmo’s prioriteit aan het creëren van de geavanceerde online ervaring die klanten verwachten. Ze verdubbelen hun digitale mogelijkheden en gebruiken het inzicht dat ze hebben in wat hun klanten bezighoudt om aanbiedingen op maat te creëren, die niet bij grotere retailers te vinden zijn.

Voorspelling # 2: We zien geen terugkeer naar ‘Before Covid’

De pandemie heeft de detailhandel op zijn kop gezet en de situatie zal niet snel weer normaal worden. Duizenden klanten die nog nooit iets online hebben besteld, zijn inmiddels gewend aan digitale retail. De retailers die het goed zullen doen in 2021 zijn degenen die moed tonen en flexibel zijn. Succesvolle verkopers zullen hun online aanwezigheid verbeteren en nieuwe, creatieve manieren vinden om klanten te bereiken die fysieke winkels niet kunnen of willen bezoeken. Meer retailers zullen de stap zetten naar online en thuislevering. Online winkelervaringen – zelfs van kleinere retailers – worden maatwerk. En er zullen tal van innovatieve incentives komen die de loyaliteit van hun klant via een digitale manier opbouwen.

De grootste spelers – zoals Zalando en Amazon, bijvoorbeeld – hebben een soepele betaalervaring ontwikkeld die de consument nu overal verwacht. Om te concurreren zullen kmo’s ervoor zorgen dat hun kassa-ervaring eenvoudiger wordt. Zo voorkomen ze dat klanten hun digitale winkelmand laten staan en vertrekken zonder te betalen, verhogen ze de conversie, nemen ze barrières weg en maken ze e-commerce-aanbiedingen innovatiever.

Voorspelling # 3: Kmo’s zullen hun efficiëntie verhogen met behulp van softwareplatformen

Kmo’s krijgen meer ondersteuning van platforms die worden aangeboden via een business as a service-model (BaaS). Aanbieders van BaaS-platforms zullen veel van de handelingen voor hun rekening nemen die te gecompliceerd zijn voor de kmo. Verzending, marketing en klantenservice zijn slechts enkele elementen die BaaS-providers waarschijnlijk gaan verzorgen. Door deze tijdrovende taken te elimineren, kunnen kleinere retailers zich meer concentreren op hun kerntaken en groei. Dat is des te belangrijker in tijden van onzekerheid.

Voorspelling # 4: ‘Betaal later’-betaalmethoden gaan nieuwe inkomsten genereren voor retailers

Door de marktonzekerheid die de pandemie heeft teweeggebracht zijn consumenten op zoek naar betaalmethoden die hen de vrijheid geven om te betalen hoe en wanneer ze willen. Klarna, dat een van de grootste fintech-succesverhalen van 2020 werd, is een goed voorbeeld. Nu er in het komende jaar waarschijnlijk meer druk op de persoonlijke financiën van de mensen komt, zal deze trend veel belangrijker worden. Betaalmethoden die keuze bieden en inspelen op de behoeften van de klant in dit ‘nieuwe normaal’, zullen naar de voorgrond komen. Deze gedragsverandering zal retailers aanmoedigen om ‘betaal later’-oplossingen als standaard te omarmen.

Voorspelling # 5: Consumenten zullen steeds vaker om specifieke betaalmethoden vragen

Door een aantal demografische ontwikkelingen en veranderende verwachtingen worden klanten steeds selectiever inzake betaalmethoden en kiezen ze voor betaaloplossingen die passen bij het kanaal en de transactie. Voor een grotere transactie willen klanten misschien een veiligere betaalmethode of een kredietkaart gebruiken. Voor een kleinere transactie past eerder een mobiele betaalmethode of een fintech-product, terwijl een doorlopend abonnement, afhankelijk van de behoefte, kan worden afgehandeld via automatische incasso.

Kleine en middelgrote retailers zullen de consument hierin tegemoetkomen en zowel reguliere als specifieke betaalmethoden aanbieden opdat de klant voldoende keuze heeft. Dit kan een nieuwe infrastructuur vereisen, maar de implementatie hiervan zal de potentiële markt van een retailer vergroten. En dankzij moderne betalingsproviders kan dit veel eenvoudiger worden bereikt.

Kmo’s zullen in toenemende mate gebruikmaken van een zeer breed scala aan betaalmethoden en voor iedere klant de gepaste methode bieden. Omgekeerd zullen betalingsproviders ondersteuning blijven bieden aan retailers om ervoor te zorgen dat ze de tools hebben om online aan de eisen van de klant te voldoen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*